VAKKERT: De som reiser fra LNS til Færøyene får neppe grunn til å klage på naturen.
VAKKERT: De som reiser fra LNS til Færøyene får neppe grunn til å klage på naturen.

Nytt LNS-eventyr i utlandet

Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) er klare for et nytt eventyr i utlandet.

STOR STÅHEI: Mange møtte frem til kontraktsigneringen på Færøyene. Etterpå ble det holdt taler, fremført sanger og servert mat og drikke.
STOR STÅHEI: Mange møtte frem til kontraktsigneringen på Færøyene. Etterpå ble det holdt taler, fremført sanger og servert mat og drikke.


Denne gangen skal den norske entreprenøren drive tunnel på Færøyene. Prosjektet er et arbeidsfellesskap med Articon (entreprenør fra Færøyene), der LNS driver tunnelen (T9,5, et løp, 1940 meter) og utfører vann- og frostsikring. Articon står for utkjøringen av steinmassene (ca. 125.000 m3) og arbeidene i dagen.

Kontraktens verdi er på ca. 145 millioner kroner, og oppstart på tunnelen er ventet i september. Det er beregnet 8 måneder til driving av tunnelen. LNS har spesialisert seg på prosjekter i utlandet, og prosjektdirektør internasjonal Dag Rindal Brox i LNS er fornøyd med avtalen og kan rapportere om stor «festivitas» under kontraktsigneringen i forrige uke.

- Det er artig der borte. De veldig opptatt av tilhørigheten til Norge. Under signeringen av kontrakten var det et par hundre tilstede og mange taler og sang i etterkant, sier Brox til AT.no

LNS tar med en treboms underjordsrigg fra Norge, samt sprøyterigg, lastemaskin, tunnelvifte, renseanlegg, diverse småbiler og annet mindre utstyr. 12-16 LNS-ansatte fra Norge vil være involvert i prosjektet, og det planlegges enten 12/9-turnus eller 14/14. Fjellet består av basalt med noen svakhetssoner.

Articon skal kjøre steinmassene ut i dagen, samt bygge ca. 2000 meter vei i dagen. Oppstart med forskjæring og riggområde er satt til juni i år.

PÅHUGG: Her kommer påhugget til tunnelen LNS skal drive på Færøyene.
PÅHUGG: Her kommer påhugget til tunnelen LNS skal drive på Færøyene.

 

Forsiden nå