Entreprenør Morten Gultvedt (t.h.) og Even Furuseth, Hesselberg Maskin, ved den Komatsu-hybriden HB215LC-1, den første solgte i Norge.
Entreprenør Morten Gultvedt (t.h.) og Even Furuseth, Hesselberg Maskin, ved den Komatsu-hybriden HB215LC-1, den første solgte i Norge.

Økt samhandling VW/MAN/Scania

Endringer i leder- og styresammensetningen i Volkswagen, Scania og MAN peker mot at man nå skal begynne å ta ut større synergieffekter mellom de tre selskapene. Ikke så rart kanskje når Volkswagen er majoritetseier av både Scania og MAN. Det mest oppsiktsvekkende er at Leif Östling (66), mangeårig Scania-sjef, er utpekt til sjef for nyttekjøretøyavdelingen hos VW, samtidig som han går inn i styret for MAN Truck & Bus. Östling som ga et rungende NEI da tidligere MAN-sjef Håkan Samuelsson (med fortid i Scania) ville kjøpe Scania for noen år siden, kommer nå i en posisjon hvor han får innflytelse på nyttekjøretøyutviklingen i alle tre selskapene. Östling etterfølges av Martin Lundstedt som nye Scania-sjef. Han er rekruttert internt. Men det stopper ikke her. Georg Pachta-Reyhofen, toppsjef i MAN SE (moderselskap til blant annet MAN Truck & Bus) og MAN Truck & Bus, får i tillegg til MAN SE en funksjon i Volkswagen Group når det gjelder koordinering av motorutvikling i gruppen. Han går av som leder i MAN Truck & Bus (men inn i styret) og erstattes av svenske Anders Nielsen som i dag har ansvar for produksjon og logistikk hos Scania. Utover det som er nevnt her, skjer det en ytterligere integrasjon mellom styre og ledelse i VW og MAN.  

Forsiden nå