Oppgraderte Komatsu-maskiner
Komatsu oppgraderer sine skogsmaskiner. En av de største nyhetene er ny installasjon av Steg V-motorene (AGCO Power/Sisu Diesel), nytt AdBlue-system, nytt avgassystem samt hydrauliske ventilløftere. De «nye» maskinene blir markedsklare i 2020.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Til tross for den nye, større motorinstallasjonen, har maskinene samme smidige design med 360 graders sikt.
Terrengfremkommeligheten til hogstmaskinene er blitt forbedret. Deler av bakakselen er blitt konstruert om, og endringene gir høyere markfrigang og gjør det lettere å ta seg over hindringer i vanskelig terreng.
Dessuten har både trekk- og styrekraften blitt forbedret, noe som også bidrar til bedre fremkommelighet og økt produktivitet. Nye oppbevaringsrom i førerhytta inngår også i oppgraderingene, heter det.
MaxiXT «nervesystem»
En annen nyhet, er kontrollsystemet MaxiXT, maskinens nervesystem som styrer alt fra motor til kran/aggregatet.
Automatisk sentralsmøring er nå integrert i MaxiXT. Fettbeholderen på hogstmaskinene har dessuten fått dobbelt så stort volum. MaxiXT har bedre tyverisikring siden føreren må logge seg inn i systemet for å kunne starte maskinen, eller bruke fjernkontrollen med fører-ID.
Lassbærere
De tre største lassbærerne (855/875/895) er også blitt oppgradert på en rekke punkter.
Bedre sliteplater på skjæret, lengre pusserblader på siderutene - og en etterlengtet nyhet: SpeedShift.
Denne lar føreren bruke hele maskinens hastighetsregister uten å stanse maskinen for å gire. Dermed går turen til velteplassen raskere. Det nedfellbare rattet er erstattet av et nytt og smidig miniratt som gjør kjøringen mer bekvem.
En annen nyhet er opsjonen «Overspeed Protection» som beskytter viktige deler i transmisjonen mot «overrusing».
Planlegging
Det nye programmet MaxiVision, som er en del av MaxiFleet, ble også demonstrert da Komatsu deltok på den svenske skogmessen Skognolia i juni 2019. Ved hjelp av ulike kartunderlag får føreren informasjon om grunnforhold og produksjonen til de øvrige i hogstlaget.
Ut fra disse opplysningene kan arbeidet planlegges så effektivt og skånsomt som mulig. Ettersom tjenesten er skybasert, skjer oppdateringen i realtid og forandringer synes direkte på skjermen i førerhytta.
«Komatsu Days»
Komatsu arrangerte sine «Komatsu Days» i forkant av Skogsnolia, og Komatsu-importøren på Stange (Hedmark) var reiseleder for 127 norske entreprenører/maskinførere.
I arrangementet inngikk omvisning på fabrikken i Umeå. Deretter bar det til skogs hvor åtte Komatsu-maskiner ventet for prøvekjøring.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll