BESØK: Komatsu-standen hadde godt besøk under Skognolia-messen ved Umeå 13.-15. juni.
BESØK: Komatsu-standen hadde godt besøk under Skognolia-messen ved Umeå 13.-15. juni. (Foto: Erik Øverbø, Komatsu Forest AS)

Oppgraderte Komatsu-maskiner

Komatsu oppgraderer sine ­skogsmaskiner. En av de største nyhetene er ny installasjon av Steg V-motorene (AGCO Power/Sisu Diesel), nytt AdBlue-system, nytt avgassystem samt hydrauliske ventilløftere. De «nye» maskinene blir markedsklare i 2020.

KONTRAKT: Under «dagene» skrev HF Anlegg og Skog AS, Setskog, kontrakt på en 845 lassbærer. Fra venstre: Selger Arne Kristian Holter (Komatsu Forest AS), Marius, Erik og Jørn Heggedal (alle HF Anlegg og Skog AS), og daglig leder Tore Aaslund i Komatsu Forest AS. Foto: Erik Øverbø, Komatsu Forest AS

Til tross for den nye, større motorinstallasjonen, har maskinene samme smidige design med 360 graders sikt.

Terrengfremkommeligheten til hogstmaskinene er blitt forbedret. Deler av bakakselen er blitt konstruert om, og endringene gir høyere markfrigang og gjør det lettere å ta seg over hindringer i vanskelig terreng.

Dessuten har både trekk- og styrekraften blitt forbedret, noe som også bidrar til bedre fremkommelighet og økt produktivitet. Nye oppbevaringsrom i førerhytta inngår også i oppgraderingene, heter det.

MaxiXT «nervesystem»

En annen nyhet, er kontrollsystemet MaxiXT, maskinens nervesystem som styrer alt fra motor til kran/aggregatet.

Automatisk sentralsmøring er nå integrert i MaxiXT. Fettbeholderen på hogstmaskinene har dessuten fått dobbelt så stort volum. MaxiXT har bedre tyverisikring siden føreren må logge seg inn i systemet for å kunne starte maskinen, eller bruke fjernkontrollen med fører-ID.

Lassbærere

De tre største lassbærerne (855/875/895) er også blitt oppgradert på en rekke punkter.

Bedre sliteplater på skjæret, lengre pusserblader på siderutene - og en etterlengtet nyhet: SpeedShift.

Denne lar føreren bruke hele maskinens hastighetsregister uten å stanse maskinen for å gire. Dermed går turen til velteplassen raskere. Det nedfellbare rattet er erstattet av et nytt og smidig miniratt som gjør kjøringen mer bekvem.

En annen nyhet er opsjonen «Overspeed Protection» som beskytter viktige deler i transmisjonen mot «overrusing».

Planlegging

Det nye programmet MaxiVision, som er en del av MaxiFleet, ble også demonstrert da Komatsu deltok på den svenske skogmessen Skognolia i juni 2019. Ved hjelp av ulike kartunderlag får føreren informasjon om grunnforhold og produksjonen til de øvrige i hogstlaget.

Ut fra disse opplysningene kan arbeidet planlegges så effektivt og skånsomt som mulig. Ettersom tjenesten er skybasert, skjer oppdateringen i realtid og forandringer synes direkte på skjermen i førerhytta.

«Komatsu Days»

Komatsu arrangerte sine «Komatsu Days» i forkant av Skogsnolia, og Komatsu-importøren på Stange (Hedmark) var reiseleder for 127 norske entreprenører/maskinførere.

I arrangementet inngikk omvisning på fabrikken i Umeå. Deretter bar det til skogs hvor åtte Komatsu-maskiner ventet for prøvekjøring.

Forsiden nå