Her ved Kivilompolo var alt i sin skjønneste orden. Det var verre ved Bjørnefjell.
Her ved Kivilompolo var alt i sin skjønneste orden. Det var verre ved Bjørnefjell.

- Oppsiktsvekkende dårlig

20 prosent av de kontrollerte tungtransportene fikk kjøreforbud.

Statens vegvesen fortsetter sin omfattende kontrollvirksomhet i Nord-Norge, og resultatene er mildt sagt blandede.

Ved grenseovergangen ved Kivilompolo ble de kontrollert 55 tunge kjøretøy, hvorav 25 var utenlandske. Det ble under disse kontrollene ikke utstedt noen gebyr for mangler ved dekkutrustningen på noen av kjøretøyene, noe Statens vegvesen er meget tilfreds med.

Da var situasjonen dessverre en helt annen på E10 ved Bjørnefjell. 72 kjøretøy ble kontrollert og hele 20 prosent fikk kjøreforbud på grunn av mangler ved dekk og/eller kjetting. Av de kontrollerte kjøretøyene var 51 utenlandske. (27 nordiske, 12 øst-europeiske og 12 fra øvrige Europa).

For dyrt: Svenske raser mot norske dekkregler

Flere av kjøreforbudene skyltes hengere som ikke hadde vinterdekk, og således ikke var egnet til kjøring på vinterføre.

- Resultatet er så oppsiktsvekkende dårlig at Statens vegvesen kommer til å intensivere kontrollene ved grenseovergangen på E10 Bjørnfjell, sier seksjonsleder Jørn Simonsen.

Statens vegvesen vil i tiden fremover fortsatt ha stort fokus på denne type kontroller over hele Region nord. 

- Vårt fokus vil spesielt være rettet mot kontroll av tyngre kjøretøy som skal inn til landet over grenseovergangene i Nordland, Troms og Finnmark. Likeså vil vi ha fokus på fjelloverganger og andre steder hvor vi av erfaring vet at tungtransporten kan ha utfordringer på vinteren, opplyser leder av Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen Region nord, Jørn Simonsen.

Les også: Utbredt juks: Fartsskrivere har null verdi Les også: Kjørte 33 timer uten døgnhvil

Forsiden nå