Oslo lyser ut store prosjekter
I kontrakter krever Oslo kommune blant annet faste ansatte, de ansatte skal ha tariff-lønn mellom oppdrag. Kun ett ledd med underentreprenører er tillatt. Les mer om kravene.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Rundt 60 entreprenører og andre interesserte møtte opp, 27. september på Håndverkeren kurs og konferansesenter (Oslo), for å høre om de store infrastrukturprosjektene som planlegges i Oslo de nærmeste årene. Bymiljøetaten lyser den nærmeste tiden ut flere store anbud i størrelsesorden 200 millioner kroner og oppover.
Oslo kommune skal ruste opp flere gater og byrom. Ett av tiltakene er å fornye trikkeinfrastrukturen. I tillegg skal det bygges nye holdeplasser og fortau skal oppgraderes.
Divisjonsdirektør Siv Rønneberg i Bymiljøetaten presenterte fem store prosjekter som skal gjennomføres de neste årene. Prosjektene er en del av Trikkeprogrammet.
Krav til entreprenører
Rønneberg redegjorde også for Oslo kommunes krav i kontrakter for å sikre et seriøst arbeidsliv, nemlig Oslomodellen.
Standardkravene innebærer blant annet at entreprenøren skal bruke fast ansatte medarbeidere (minst 80 prosent stilling) og de ansatte skal ha tarifflønn mellom oppdragene.
Det skal brukes faglærte håndverkere og gis plass til minst ti prosent lærlinger. Kun et ledd med underentreprenører er tillatt og det stilles språkkrav til nøkkelpersonell hos entreprenørene. Videre skal arbeiderne være registrerte og oppdragsgiver skal ha fullt innsyn hos entreprenøren for å sikre seg at kravene oppfylles.
Reduserte utslipp
Divisjonsdirektøren opplyste også de fremmøtte om den ambisiøse klimastrategien til Oslo kommune som sier at Oslo innen 2020 skal ha redusert klimagassutslippene med 50 prosent. Innen 2030 skal reduksjonen være 95 prosent, sammenlignet med 1990-nivå.
- En vesentlig del av denne reduksjonen må tas innen bygg og anlegg, sa Siv Rønneberg og viste til at 61 prosent av klimagassutslippene i Oslo er fra transport, 15 prosent fra lastebiler og 30 prosent fra anleggsmaskiner.
Bildetekst 1:
Bildetekst 2: Storgata står overfor vesentlige endringer, med ny kulvert for vann og ledninger under bakken, oppgraderte holdeplasser og en generell oppgradering av gata der fotgjengere og trikk skal ha prioritet. Her forklarer prosjektleder Jan-Vidar Husby (stående) og prosjekteringsleder Erik Bjørhovde innholdet i prosjektet for interesserte tilhørere.
Bildetekst 3: Torunn Carlsson (t.h.) leder avdelingen i Bymiljøetaten som har ansvaret for de store prosjektene i Trikkeprogrammet. Alison Lem er prosjektkoordinator for trikk hos Sporveien.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll