JCB-maskiner, blant annet med Long Reach-bom, har vært sentrale i å grave frem et nedskutt krigsfly i Normandie.
JCB-maskiner, blant annet med Long Reach-bom, har vært sentrale i å grave frem et nedskutt krigsfly i Normandie.

På bombeflyjakt med JCB

Ble skutt ned på D-dagen.

JCBs første JS360LR-gravemaskin med Steg 3B-motorteknologi har spilt en viktig rolle i arbeidet med å lokalisere et gammelt engelsk krigsfly.

Flyet ble skutt ned over Normandie 6. juni 1944, også kjent som D-dagen, og var forsvunnet i nesten 70 år før arkeolog og historiker Tony Graves fant det for et par år siden. Arkeologen, som har spesialisert seg på å lokalisere forsvunne fly lette opprinnelig etter et amerikansk fly, men kom over det engelske bombeflyet ved en tilfeldighet. Flyet var på vei tilbake til England etter et vellykket bomberaid langs den franske kysten.

Det er det lokale utleieselskapet Christophe Beaussire som har lånt bort JCB-maskiner for å hente frem flyet. Til jobben er det brukt tre gravemaskiner (JS360LR, JS220 og JS220), en teleskoplaster av typen Loadall samt en Fastrac-traktor.

Fiasko ifjor

Forsøk på å grave frem flyet, som lå på ti meters dyp, ifjor endte i total fiasko. Det ble da benyttet en 25-tonner som selv ble sittende fast i gjørma. JCB-graveren JS360LR har imidlertid, som navnet henspeiler på, økt gravedybde (LR står for Long Reach), noe som gjorde at man kunne grave ut området uten å kjøre maskinen ut i de myke utgravningsmassene. - Vi kunne simpelthen ikke ha klart jobben uten den store gravedybden til JCB-en, sier Graves.   - Vi fant både fly og mange interessante vrakrester som har historisk verdi, men hovedmålet var å finne levningene etter flymannskapet og gi de et definitivt hvilested. Vi fant imidlertid ikke noen menneskelige levninger, kun noen fallskjermer, så vi kan bare anta at de må ha blitt begravet sammen med andre ukjente falne i dette området, sier arkeologen. Flyet vil stilles ut på krigsmuseet i nærheten av Utah Beach i Normandie.

 

Forsiden nå