Klokken har akkurat passert 22.00 og Statnett-ekvipasjen gjør seg klar for avgang fra Sollihøgda.
Klokken har akkurat passert 22.00 og Statnett-ekvipasjen gjør seg klar for avgang fra Sollihøgda.

På nattskift med Statnett Transport

En regntung natt i august ble A&T med da en ny transformator til Hamang kraftstasjon skulle over Sollihøgda. Og når noe tungt, stort og langt skal flyttes, da er Statnett en av landets mest aktuelle kandidater til å utføre jobben.

Det er dimensjoner over ekvipasjen som fraktet den 206 tonn tunge transformatorstasjonen. Lengden var på hele 71,5 meter, bredde 4,5 m og høyden ca. 4,6 m i kjørestilling. Totalvekten var på mektige 397 tonn. Trafoen som kom med båt til Drammen, skulle videre til Hamang utenfor Sandvika i Bærum.

A&Ts reporter ble med sjåfør Stein Ole Jørgensen i hytta på den fremste trekkvogna, en Mercedes-Benz 4460 AK 8x8/4 på turen ned fra Sollihøgda mot Skui.

- Hvorfor benytter dere ikke motorveien fra Drammen til Sandvika?

- Det går dessverre ikke ettersom bruene ved Asker ikke tåler totalvekten på nesten 400 tonn. Derfor må vi kjøre den lengre og mer kronglete veien over Sollihøgda, men det er ikke problemfritt her heller, sier Jørgensen og legger til:

- Bruene på den nye strekningen av E16 fra Vøyenenga mot Sollihøgda er heller ikke dimensjonert for disse vektene, men om vi kobler fra trekkvognene og legger under en ekstra kjerre går det.

- Kobler fra trekkvognene, er det noen form for egen fremdrift på hengeren?

- Nei, vi har to muligheter. Enten trekker vi hengeren via vaier, eller så vil den rulle av seg selv ettersom det er litt helling over brua.

Hindringer

For å unngå uhell har sjåføren tett kontakt med gutta på hengeren og føreren av den bakre trekkvognen. Som en sikkerhet i høyden, er det også en pisk på taket som er montert ca. 20 cm høyere enn totalhøyden.

- Har du noen gang vært utsatt for uhell med disse tunge transportene?

- Ja, men bare en gang. Da rev vi ned inntaksledningen til en privatbolig midt på natten. Det var et ubehagelig syn da gnistregnet sto ut av husveggen, sier Jørgensen.
Han forklarer at en ledning gikk svært skrått slik at pisken gikk klar, men at hjørnet på trafoen rev med seg ledningen.

Normalt starter forberedelsene av slike krevende transportoppdrag et helt år i forveien. I dagene før selve transporten skal utføres rekognoseres ruta for å avdekke potensielle problemer. De vanligste 

Utfordringene er ledninger som henger på kryss og tvers over veien.

På vår tur ned bakkene mot Skui var det kun én gang at pisken ga fra seg lyd, men ved flere anledninger kjørte Jørgensen svært sakte og holdt tett dialog med gutta på hengeren da de nærmet seg lavthengende ledninger.

- Det å stå på hengeren må være en sur jobb en natt som dette?

- Ja, det kan bli både vått og kaldt. I vinter var jeg sjeleglad for at jeg satt inne i en varm hytte. Gradestokken viste godt under -20°, men vi sa til gutta at det "bare" var -16° slik at de ikke skulle miste motet der ute, gliser han.

- Du varsler alle endringer som ujevnheter og bakketopper i veibanen over radioen til de andre, hvorfor det?

- Vanligvis kjører vi med ca. 20 cm bakkeklaring, men på grunn av lengden må vi ofte ha større klaring når vi skal over topper. Det er også viktig at trafoen holdes relativt rett, slik at vi ikke risikerer å velte selv om veibanen heller til den ene eller andre siden. Morten Warloff som kjører den bakre trekkvognen, kan ikke se noe forover, og derfor må jeg fortelle hvor i veibanen han skal holde seg.

Vanligvis har vi også radiokontakt med politiet, slik at alle involverte parter informeres om hva de andre gjør. På denne turen er det få potensielle problemområder, og trafikken stoppes helt på turen ned bakkene fra Sollihøgda, ellers omdirigeres den via gamleveien.

Kl. 03.30 var transformatoren på plass og gutta kunne fortjent reise hjem og krabbe til køys.

Statnett Transport AS

Statnett Transport AS er et heleid datterselskap av Statnett SF som eier og drifter det overordnede nettet for overføring av kraft i Norge. Som et av landets ledende firmaer på transport av alt som er tungt, stort eller langt, tar Statnett også oppdrag for andre aktører innen kraft-, vindkraft- og oljeindustrien samt andre som trenger spesialtransport.

I snitt anslår Jørgensen at de har en slik tung transport i måneden, men av naturlige årsaker er de ikke ofte på så tunge oppdrag vinterstid. På vinteren er det hovedsakelig vedlikehold som står på programmet.

- Ingenting må havarere langs veien. Derfor sjekker vi alle små detaljer som hjullager og koblinger etc. under vintervedlikeholdet, sier Jørgensen.

Forsiden nå