Her ble det kjøreforbud, og ingen flere brøytestikker satt ut med denne lastebilen.
Her ble det kjøreforbud, og ingen flere brøytestikker satt ut med denne lastebilen. (Foto: Statens vegvesen)

På oppdrag for Vegvesenet - tatt i kontroll

Lastebilen som satte brøytestikker langs fv. 860 på Senja i Troms ble stoppet i kontroll mens den var i arbeid - og fikk kjøreforbud. Et kommunalt kjøretøy fikk også kjøreforbud.

«Stikkebilen» manglet to kjettinger og hadde overlast Bilens foraksel ble veid til 400 kg over bilens tekniske lovlige foraksellast.

Etter gjeldende gebyrforskrift er det for en enkeltaksling en «frimargin» på 500 kg før overlastgebyr ilegges. Det betyr at det i dette tilfellet ikke ble ilagt gebyr, men bruksforbud.

Kjettingmangelen ga imidlertid sjåføren gebyr på 1 000 kroner.

- For Statens vegvesen er det særdeles viktig at de som er på oppdrag for oss følger lover og regler. Gjør de ikke det handler det om konkurransevridning i tillegg til å være en fare i trafikken, sier Jørn Simonsen, seksjonssjef for utekontrollsekjsonen - Trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen Region nord.

Brukte ikke egen lastebil

Det er Vegdrift AS som setter brøytestikker på fylkesvei 860. MAN-lastebilen med for stort utstyr i front var lånt inn som en midlertidig løsning:

- Vår stikkesetter ble påkjørt og er til reparasjon. Vi har gjennomført stikkesettingen, men denne strekningen måtte vente til nå, siden den ble asfaltert. Når vi er i november, kan vi ikke vente særlig lente med å få ut stikkene. Derfor fikk vi inn denne bilen på lån, sier Erik Espenes i Vegdrift avdeling Senja til AT.no.

Espenes mener at det i etterpåklokskapens lys burde vært sjekket at setter og bil var en lovlig kombinasjon, men at siden bilen de lånte ble brukt til setting av brøytestikker ble det ikke sjekket.

Kommunebil med overlast

En kommunalt eid bil med gravemaskin på en tilhenger ble også stoppet i kontrollen på Senja. Bilen kunne lovlig trekke to tonn. Siden tilhengeren med gravemaskin veide 2400 kg, ble det utstedt et kjøreforbud for denne sammensetningen.

Dermed måtte tilhengeren settes igjen til kommunen kunne hente den med en bil som lovlig kunne trekke den.

- Tøvete byråkrater

En Mercedes-Benz lastebil ble også stoppet i kontrollen tirsdag 3. november. Her var det meste galt. Den manglet omregistrering, forsikring, bombrikke og kjettinger.

Det ble til sammen 10.210 kroner i gebyr for sjåfør og eier av bilen. Han syntes manglene var lite å henge seg opp i:

- Han syntes vi var noen tøvete byråkrater som hengte oss opp i bagateller, men dette er jo ikke noe vi gjør for å plage folk. Vår oppgave er å sikre at veiene ikke blir blokkert av tungbiler på kryss og tvers, og det er derfor vi har kontroller, sier Simonsen til Nordlys.

De tunge lastebilene best

Her var alt i orden. Simonsen berømmer sjåfører og bileier på betongbilene som ferdes på fylkesvei 860 på Senja for å ha alt i orden.
Her var alt i orden. Simonsen berømmer sjåfører og bileier på betongbilene som ferdes på fylkesvei 860 på Senja for å ha alt i orden. Foto: Statens vegvesen

Ca. 30 tynge kjøretøy ble sjekket i kontrollen på Senja. det var feil og mangler på en tredel av disse.

- Jeg vil berømme sjåførene og bileierne på de tunge lastebilene, og spesielt dem som kjører betongtransport til lakseanlegg-utbyggingen på Senja. Der hadde alle biler og sjåfører alt i orden, sier Simonsen til AT.no.

 

Forsiden nå