Bauma-symbolet er som en magnet på anleggsnæringens utøvere. Siden anleggstransporten fortsatt går relativt bra, benytter også bilprodusentene Bauma som presentasjonsarena.
Bauma-symbolet er som en magnet på anleggsnæringens utøvere. Siden anleggstransporten fortsatt går relativt bra, benytter også bilprodusentene Bauma som presentasjonsarena.

Pengebingen Bauma åpner dørene

Mens maskin-, komponent- og bilprodusentenes aktivitet skranter, åpner pengebingen Bauma for nye rekorder. Styreformann og daglig leder, Klaus Dittrich i Messe München Gmbh, mener Baumas ubrutte trend, økt antall utstillere, økt utstillingsareale og flere besøkende, vil fortsette når Bauma 2010 arrangeres 19.-25. april for 29. gang.

De lystelige toner fra Dittich ble gitt på pressebriefingen i nærvær av vel 200 internasjonale fagpressejournalister på Pre-Bauma 18. januar. I påfølgende dager stilte representanter for 200 utstillerfirma opp for journalistene, og det ble et "rotterace" for og nå flest mulig å sikre seg informasjon om kommende godbiter.

For tre år siden hadde Bauma 540.000 m2 utstillingsplass, nå blir det 555.000 m2. Da var det 3000 utstillere, nå blir rekorden slått, og samtidig vil antallet utenlandske utstillere øke. Besøksrekorden, 501.523 personer fra 191 land i 2007, var Dittrich noe mer forsiktig med og lot henge i luften.

Som en magnet

Bauma virker som en magnet på internasjonale produsenter, mye takket være det grundige forarbeidet og den aktive markedsføring via co-arrangementer andre steder i verden. Messe München har bygd ut operasjonsfeltet og knyttet kontakter med arrangører i Kina, i Midt-Østen og i India som nytt satsningsområde.

De store aktørene i markedet er ikke i tvil, de booker plass år etter år i tro på at Bauma er den riktige arena for nyhetene. Derfor følger de mindre aktørene i deres fotspor, for på Bauma knyttes også kontakter med nye distributører. Og hva så med dem som strever med å holde butikken gående? De folder hendene, retter blikket mot himmelen og tror på et under, hevdet en insider overfor A&T.

Kina i førersetet

Prognosen Dittrich presenterte, viser at Kinas appetitt på ekspansjon i eksportmarkedet fortsetter. Denne gang blir hele 171 firma representert, og det er flere enn noen gang. At maskinprodusentene kommer med økt styrke, vet vi, men nå melder også underskogen seg i form av komponentprodusenter.

Det andre klare trekket er at antallet utstillere fra India og Tyrkia øker, samt at også Brasil begynner å rasle med sabelen. 10 nasjoner har samlet sin presentasjon i fellesstands.

Utviklingen i 2010

Et tilbakeblikk på anleggsmarkedene i 2010 viste nedgang så nær som i to land, Kina og India og dermed også i Asia som region. I den europeiske anleggsindustrien ventes ingen vekst før i 2011, riktignok med enkelte land som unntak.

Vi har tidligere nevnt at det vil bli presentert uventet mange nye maskiner og mye nytt utstyr på Bauma. At Bauma har utfordret utstillerne til å konkurrere i fem produktklasser med nyvinninger, har resultert i 200 forslag. 15 er plukket ut i de fem klassene, og i vår første, korte rapport ser vi nærmere på Liebherr.

Plassen tillater kun en liten smakebit av det som kommer på Bauma og senere på det norske markedet.

Nominert til Innovation Award

På Bauma 2010 deles det ut priser for nyvinninger som bedømmes premieringsverdig for sin betydning for bransjen. Produktene som nomineres til konkurransen, deles inn i fem kategorier, maskiner, komponenter, byggeteknikk, forskning og design.

To av Liebherrs nye produkter er nominert, en helt ny "material handler" i klassen Design og en energisparende gassylinder, Energy Storage Cylinder, i klassen Components.

Material-håndtereren ved navn Liebherr LH120 Cer konstruert for å stå på kaikanten og losse alle materialer som passer for grabb eller klo, for å stå ved elvebredden og mudre osv. Vi tror maskinen først og fremst er et moderne og mobilt alternativ til gammeldags, tungt bevegelig losseutstyr i den store verdens havnebyer. LH120 Cer en meget avansert maskin som veier cirka 135 tonn.

Smart sylinder

Liebherr kaller oppfinnelsen "energilagrer". Den er i prinsippet meget enkel og er tiltenkt oppgaven å spare energi i maskiner med hydraulisk drevet bom, først og fremst material-håndteringsmaskiner som, for eksempel, den nominerte LH120 C. Det dreier seg ganske enkelt om en gassylinder som monteres mellom overvognen og bommen, mer eller mindre som en vanlig løftesylinder. Gasstrykket, eller kraften i sylinderen er tilpasset slik at den et godt stykke på vei holder vekten av bom og redskap. Når bommen senkes, komprimeres gassen. Når den løftes, bidrar sylinderen med en kraft som nesten tilsvarer vekten av bom, grabb, eller magnet. Det sparer energi som i dette tilfellet er synonymt med drivstoff.

Forsiden nå