MOT SLUTTEN: Perlini har motvind. Her fra Samoter-utstillingen i Italia et tidligere år.
MOT SLUTTEN: Perlini har motvind. Her fra Samoter-utstillingen i Italia et tidligere år. (Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer)

Perlinis siste reis

Etter dramatisk nedgang i produksjonen av stive dumpere kjemper italienske Perlini en ny kamp - i skifteretten.

Selskapet er i konkursbehandling, men ryktene sier at krefter er i gang for å berge en del av firmaet.

Perlini har aldri vært noe stort navn i Norge, og ble for alvor først kjent da de stive dumperne tettet et hull i programmet for Volvo Maskin etter at Euclid-samarbeidet med Hitachi opphørte. Det går fortsatt et visst antall Perlini i Norge, og fra Volvo Maskin får vi bekreftet at det er gjort avtaler om deleforsyning.

Produksjonen har gått fra 104 dumpere i 2006 til 20 i 2015. På topp, på 1970-tallet, kjørte italienske entreprenører Perlini-trucker over hele verden, og bare til Kina ble det eksportert 2500 maskiner gjennom en treårs periode.

Familiebedriften Perlini ble etablert i 1957 som leverandør av tunge, stive anleggsdumpere. Inntil nylig hadde selskapet to fabrikker i nærheten av Verona, og den ene kan være meget interessant for industriell produksjon. Perlini har i det siste hatt kun tre modeller på produksjonsprogrammet.

Forsiden nå