Tatra Phoenix 8x8-varianten tok seg lekende lett gjennom testløypa.
Tatra Phoenix 8x8-varianten tok seg lekende lett gjennom testløypa.

Phoenix starter Tatras nye liv

Med DAF på eiersiden og lansering av Phoenix-serien tror Tatra-eiere og ledere på et nytt liv for lastebilaristokraten i Tsjekkia. Phoenix-serien ble offisielt avduket av styreformann Roald A. Adams i Teknisk museum i Koprivnice 6. september i nærvær av Truck of the Year-juryen.

Den amerikanske styreformannen og deleieren, Roald A. Adams, legger ikke skjul på at samarbeidet med DAF og DAF-forhandlerne vil bli avgjørende for den nye Phoenix-seriens suksess på nye markeder. Samarbeidet vil gi Tatra styrke og tilgang på markeder hvor Tatra ikke har vært representert, samtidig som Tatra Phoenix vil gi DAF tilgang til et markedssegment hvor de tidligere ikke er representert. Etter Adams mening blir det en vinn-vinn-situasjon.

- I løpet av et par uker vil vi presentere Thoenix-bilene for et 30-talls ledere hos DAF og deretter til en rekke forhandlere og kunder. Vi setter fullt trykk på informasjon, introduksjon og kommende markedslansering. Målet er å få bilene ut til brukere i alle land, slik at de kan danne seg en mening om det vi tilbyr, samtidig som de får mulighet til å sammenligne med biler de kjenner, sier Adams.

- Når starter produksjonen?

- Om kort tid. Vi er ferdig med testing og tilpasninger i en bil med ny DAF-hytte og Paccar/DAF-motorer. Samtidig opplever vi begeistring i fabrikken blant de ansatte som i en periode har hatt det magert. Vi var i gang, men finanskrisen slo bena under oss og forsinket prosessen.

- Hvilke markeder vil det bli satset på?

- Vi er godt inne i landene rundt oss og i de tidligere Sovjet-statene. I tillegg selger vi i Afrika og Asia, inkludert Kina. En ny lastebilserie vil selvfølgelig appellere til kunder som er vant med Tatra, og som vi kjenner gjennom vårt eksisterende markedsapparat. For å nå ut til nye kunder er vi avhengig av nye importører, fortrinnsvis gjennom DAF, men også andre som er interessert i hva vi kan tilby.

- Hvilke kundetyper ønsker Tatra?

- Først og fremst anleggsentreprenører, pukkverk, gruver og de som driver tømmertransport. I tillegg kommer firma som driver med spesialtransport og frakter tungt. Alle bilene våre har drift på alle hjul og kommer frem der andre må gi opp. Vi har bygd videre på den styrken vår konstruksjon gir. Tester mot konkurrenter viser at vi er overlegne på fremkommelighet, vibrasjon, i trekkraft og drivstofforbruk.

Vi vil også stille oss åpne og fleksible for å inngå leieavtaler med kunder på nye markeder.

- Tatra har registrert eget selskap i USA, er notert på børsen i USA og er kjent for å ha et godt grep på militærleveranser. Hvordan passer nye Phoenix inn i dette bildet?

- Vi vil produsere miltærbiler etter samme konsept som øvrige Phoenix-biler, men med de spesialtilpasningene forsvaret ønsker. Tradisjonelt har vi hatt og har et godt grep på forsvarsleveranser, og i vårt segment står vi for halvparten av verdensmarkedet. Vår nye serie blir ytterligere et pluss. Neste år kommer vi til å organisere et offroad-show her ved fabrikken. Vi har de beste testløypene i Europa, og det blir en stor begivenhet. Vår historie er knyttet til byen, og vår fremtidige base blir her.

- DAF har gått inn i Tatra med snaue 20% eierandel. Når startet forhandlingene?

- Vi var i kontakt for to år siden når det gjelder et samarbeid om førerhytter og motorer. Finanskrisen resulterte i en forsinkelse, men kontakten ble tatt opp igjen, og vi fikk en løsning med DAF hytter med DAF-interiør, Paccar/DAF-motorer og DAF inn på eiersiden. Det ble en lykkelig løsning.

- Hva er strategien for kommende 5-årsperiode?

- Vi har knyttet til oss en russisk gruveingeniør for å se på hvordan vi kan konkurrere med rammestyrte dumpere og trucker. Med vårt 8x8-konsept mener vi muligheten er meget god, både teknisk og driftsmessig, sier Adams.

Phoenix-serien

I tilknytning til avdukningen ble det organisert prøvekjøring i testområdet ved fabrikken med en rekke varianter i den nye serien. Med sin gjennomgående tubekonstruksjon, drift på alle hjul og uavhengig hjuloppheng demonstrerte Tatras 4x4-, 6x6- og 8x8-modeller imponerende fremkommelighet.

Berg- og dalebaneløypa ga bud på fremkommelighet ved at alle hjul er i kontakt med underlaget, og torturløypa viste at bil og fører overlever uten å riste tanngarden løs. Samme opplevelse ga skogsrunden gjennom søle og dype dammer. DAF-hytta skiller seg ikke fra det førermiljøet man er vant med i en annen moderne lastebil.

At Phoenix også har fått ZF gearkasse, hilses også velkommen. Når det gjelder DAF/Paccar-motorer er de en garanti for at Tatra vil spare store utviklingskostnader på veien mot Euro 6.

Forsiden nå