Det er relativt tett med pickuper i Thailand. Bildet forteller det meste.
Det er relativt tett med pickuper i Thailand. Bildet forteller det meste.

Pickupens hjemland!

Tittelen over får nok de fleste leserne til å tenke på det amerikanske bilmarkedet, men for ett-tonns pickuper er Thailand verdens største marked.

De største merkene i Thailand er i dag Toyota og Isuzu som til sammen har rundt 70% av markedet. De to merkene har dominert salget siden midten av 80-tallet. Nissan og Mitsubishi har historisk sett vært de nærmeste konkurrentene i dette meget spesielle bilmarkedet.

Thailand, et land med ca. 66 millioner innbyggere, forventer et bilsalg på rett over en million kjøretøy i 2012. Nesten 50% av disse vil være pickuper!

Isuzu har hatt en formidabel suksess med sin nye D-Max og har et etterslep i leveringene etter fjorårets oversvømmelser hvor fabrikken måtte stenge i syv uker. Totalt forventer Isuzu å levere nærmere 200.000 biler i Thailand i løpet av året. Kapasiteten på den nåværende fabrikken er sprengt, og en ny fabrikk vil åpne i 2. halvår.

Produksjonslandet

Mitsubishi var den første av pickup-produsentene til å flytte produksjonen til Thailand i 1995. Deretter fulgte Ford og Mazda etter i 1998, mens Isuzu og GM var på plass i 2002. De to siste til å etablere pickup-produksjon i «smilets land» var Toyota og Nissan. Blant aktørene i det thailandske markedet er det kun Tata, som har beskjedne 1,6% markedsandel som ikke produserer i landet.

I løpet av 2012 vil Mitsubishi-fabrikken Laem Chabang i Thailand overta deler av Nissan Navara-produksjonen da dagens Nissan-fabrikk sliter med å levere nok biler, etter at mye av produksjonen er flyttet fra Spania til Thailand.

Forsiden nå