Dr. Wolfgang Bernhard er ikke i tvil om at Daimler Trucks vil beholde det globale lederskapet blant lastebilprodusentene.
Dr. Wolfgang Bernhard er ikke i tvil om at Daimler Trucks vil beholde det globale lederskapet blant lastebilprodusentene.

Posisjonert som global lastebiltopp

Stuttgart/Wörth (AT.no): Daimler Trucks er posisjonert for globalt lederskap blant lastebilprodusentene. Det skyldes både nåværende produktspekter og selskapets fremtidige potensiale.

Dette var konklusjonen til Daimler Trucks nye sjef, Dr. Wolfgang Bernhard, da han i møte med Truck of the Year-medlemmene gjorde opp status etter 90 intensive dager i sjefsstolen.

Økte markedsandeler

Lastebilsjefen pekte på at Daimler Trucks har økt sine markedsandeler samtidig med at økt ordreinngang er en bekreftelse på at selskapet har de rette produkter på de rette markedene.

- Vi er posisjonert for å beholde lederskapet som global aktør, og det vil vi gjøre ved systematisk videreføring av vår langsiktige strategi. Fremtidig aktivitet vil være konsentrert om vekst, effektivitet og teknisk lederskap, sa Wolfgang Bernhard.

Daimler Trucks' forskjellige merker.
Daimler Trucks' forskjellige merker.

Krevende lærekurve

Daimler-sjefen vedgikk at lærekurven, spesielt de siste tre månedene, har vært bratt. For det første er han i gang med å ta sertifikat for lastebil og tilbringer mye tid bak rattet. Dernest befinner han seg i mye i luften på vei til og fra selskapets mange fabrikker og salgsorganisasjoner hos Daimler Trucks over hele verden.

- Jeg er imponert over den kunnskap vårt dedikerte mannskap har, og hvordan de sørger for at vi kan tilby de riktige og skreddersydde produktene til hvert marked. Første halvår har den økonomiske situasjonen bydd på store utfordringer og forskjeller fra marked til marked. Trolig vil det bedre seg gradvis i kommende periode, sier Bernhard.

I Georg Weibergs «torturkammer» blir lastebilene utsatt for enorme påkjenninger før de settes i produksjon.
I Georg Weibergs «torturkammer» blir lastebilene utsatt for enorme påkjenninger før de settes i produksjon.

På riktig vekstspor

Han pekte på at det i årets fem første måneder ble solgt 180.119 nyttekjøretøy og at dette er kun 3% færre enn samme periode i 2012. Samtidig har selskapet notert 212.000 bestillinger, og det er en vekst på 19% fra fjoråret.

- Vi er på rett spor, og målsettingen er at Daimler Trucks skal selge 500.000 nyttekjøretøy i 2015 og 700.000 i 2020. Veksten vil komme i Asia, Indonesia, Sør-Amerika, Afrika og i land og regioner som opplever kraftig utvikling. De modne markedene vil holde seg på dagens nivå. Daimler Trucks er posisjonert med organisasjoner, fabrikker, og riktige produkter i alle regioner for å ta veksten i disse områdene, hevdet Wolfgang Bernhard.

Teknisk regimeskifte

Mannen som har hatt hovedansvaret for konsernets tekniske utvikling heter Georg Weiberg. Møtet i Stuttgart ble også en avskjed med veteranen som har arbeidet med Daimler og Mercedes-Benz i 40 år. Derfor ble det også arrangert et besøk i hans «torturkammer», laboratoriet hvor han utsetter kommende lastebilmodeller for de hardeste prøver.

- Bilenes konstruksjon skal holde robuste forhold ute hos kundene, de derfor tøyer vi konstruksjonene til yttergrensene her, hevdet Weiberg.

Mannen som skal overta i hans posisjon i september heter Sven Ennis, også han med over 20 års erfaring i Mercedes-organisasjonen. Torturkammeret beholder han sikkert, og tiden frem til skiftet bruker de to teknikerne effektivt sammen.

Teknisk sjefsskifte hos Daimler, Georg Weiberg (t.v) blir avløst av Sven Ennis.
Teknisk sjefsskifte hos Daimler, Georg Weiberg (t.v) blir avløst av Sven Ennis.

Forsiden nå