Denne kinesiske Maxus-en er en av 18 tilsvarende biler som vil bidra til at Postens bedriftspakkelevering i Oslo sentrum blir utslippsfri lokalt.
Denne kinesiske Maxus-en er en av 18 tilsvarende biler som vil bidra til at Postens bedriftspakkelevering i Oslo sentrum blir utslippsfri lokalt. (Foto: Posten Norge)

Posten tar i bruk 22 elektriske Maxus-varebiler

De elektriske bilene fra Kina bidrar med miljøvennlig utlevering av bedriftspakker lokalt i Oslo sentrum.

1200 bedriftskunder innenfor Ring 1 i Oslo vil heretter få ca. 11.000 pakker levert hver uke helt utslippsfritt lokalt. Dette skjer når Posten og Bring i løpet av november erstatter 22 fossile kjøretøy i dette området med elektriske varebiler, elektriske Paxstere (spesialbygget ATV) og elektriske varesykler.

Dermed minsker det årlige forbruket av diesel med 42.000 liter, noe som skal gi en reduksjon på 105 tonn CO₂ per år.

Posten først ut

- Posten Norges miljøambisjon, er at vi skal bruke kun fornybare energikilder i våre bygg og kjøretøy innen 2025. Utviklingen i byene har gått mye raskere enn forventet. Det er positivt. Vi jobber nå for å etablere utslippsfri pakkelevering i andre byer, sier konsernsjef Tone Wille.

For å nå målene utvikler og tester Posten alternative kjøretøy i samarbeid med produsentene av kjøretøy. Selskapet var først i Norden med å teste den kinesiske elvarebilen Maxus. I disse dager kommer 22 slike biler til Norge. 18 av dem skal kjøres i Oslo. Posten var i 2018 også først i landet med elektriske varebiler fra Volkswagen.

På tvers av bransjer

En del av Postens miljøstrategi er samarbeid på tvers av bransjer. Elskede by, der Bring samarbeider med Ragn-Sells og KLP for å bidra til en bærekraftig byutvikling, er et eksempel på det.

«De neste stegene for utslippsfri varelevering» er også tema under Zerokonferansen som starter 6. november.

Forsiden nå