Johan Haakensveen, Sylinderakutten (f.v.), Helge Andresen, Tess og Knut Tangen, Hymax, koblet slangene sammen som et symbol på at selskapene skal «bo sammen».
Johan Haakensveen, Sylinderakutten (f.v.), Helge Andresen, Tess og Knut Tangen, Hymax, koblet slangene sammen som et symbol på at selskapene skal «bo sammen».

Praktbygg én time fra Gardermoen

Hymax har sammen med Tess og Sylinderakutten flyttet inn i nytt bygg i Brumunddal. På tomta har Hymax eget demofelt som daglig leder Knut Tangen gleder seg til å la potensielle kunder boltre seg på.

I begynnelsen av juni ble bygget på 4800 m2 (3200 m2 grunnflate) offisielt åpnet, og det var så mange besøkende at bilene sto i lange rekker på veiene rundt. Etter å ha kjøpt og solgt det forrige hovedkvarteret i Brumunddal to ganger, er Hymax endelig på plass i et topp moderne bygg på en tomt som kommunen aller helst ville bruke til hotell. Tangen innrømmer at det ble noen lange runder med de lokale myndighetene, men tomten var regulert for industri og Hymax vant til slutt frem.

Bedrifter i samme bransje

Hymax har den største delen med 1850 m2 (1200 m2 verksted, lager og vaskehall). Hymax har i tillegg demofelt, og vil også etablere et felt ute for å spyle av maskinene.

I det flunkende nye bygget har Hyundai/Kubota/Giant-importøren besøk av Tess som har flyttet sin regionavdeling hit (1003 m2). Sylinderakutten, der Tangen er deleier, har 700 m2 til disposisjon. Noen mindre lokaler står fremdeles ledig.

Det anses som en klar fordel at selskapene i bygget driver innen beslektede felt, og spesielt kan Tess og Sylinderakutten trekke synergier av hverandre. Møterom og kantine deles av alle selskapene som til sammen har 45 ansatte tilknyttet Brumunddal.

Nærhet til Gardermoen

For Tangen og Hymax er demofelt på tomta og kort reisevei til hovedflyplassen på Gardermoen noe av det han ser frem til.

- Jeg håper det betyr mye, og spesielt med tanke på Hyundai-maskinene som er store og kostbare å flytte rundt på. Vi kan fly inn interesserte til Gardermoen, hente dem på flyplassen og kjøre dem hit en drøy time unna, sier Tangen.

Han har hele seks Hyundai-maskiner på feltet (beltegravere 16 og 25 tonn, hjulgraver 16 tonn, hjullastere 11 og 14 tonn), samt Kubota-maskiner og Giant-hjullastere. Totalt 15 maskiner kommer Hymax til å ha på demofeltet.

- I tillegg betyr det mye for internopplæringen vår. Dette vil gi et kunnskapsløft for maskinselgerne våre, og overfor kunder i kjøpsposisjon kan det ha mye å si, legger Tangen til.

Under åpningen sto det Kubota-maskiner på rekke og rad mellom bygningen og demofeltet. Disse er siste rest av den forrige storordren fra Cramo på 44 Kubota-maskiner. Tilgangen på Kubota-maskinene er for øvrig meget god.

- I Nederland har Kubota 4000 maskiner på lager, og det tar kun to uker fra bestilling til vi har maskinen her på tomta, sier Tangen som legger til at Hymax ligger godt an for å klare målet om 300 solgte Kubota-maskiner og 500 totalt for året.

Forsiden nå