Hit men ikke lengre for disse lastebilene som blant annet må fikse dekk og/eller bremser før de kan fortsette å kjøre på norske veier.
Hit men ikke lengre for disse lastebilene som blant annet må fikse dekk og/eller bremser før de kan fortsette å kjøre på norske veier.

Problemer på rekke og rad

Det fylles fort opp med biler som får kjøreforbud når Statens vegvesen holder tungbilkontroll på Taraldrud på E6 sør for Oslo. Disse står her (bildet) på grunn av dekk- og bremseproblemer.

Dette dekket var det ikke lett å måle noen mønsterdybde i.
Dette dekket var det ikke lett å måle noen mønsterdybde i.

Det er gjennomgående dekk og bremser som er problemet på lastebilene som får kjøreforbud. Kontrollørene har oppdaget en skremmende trend på trekkbiler med semihenger:

- Vi har oppdaget at noen sjåfører setter ABS-en til hengeren i blindkontakten på trekkbilen. Dermed virker ikke ABS-en på semien, sier avdelingsingeniør Aage Kristiansen i Statens vegvesen.

Kristiansen har en teori på at det kanskje blir gjort for å spare bremsene på bilen ved å la semien, som ofte er leid eller eies av andre, bremse mer.

Servicebil på plass. Det var mange som ville ha hjelp av mekanikeren. Men bare den svarte svenskregistrerte DAF-en, der selskapet hadde bedt om hjelp, fikk hjelp. De andre kunne ikke stille med betaling på kontoen til Bilgutta.
Servicebil på plass. Det var mange som ville ha hjelp av mekanikeren. Men bare den svarte svenskregistrerte DAF-en, der selskapet hadde bedt om hjelp, fikk hjelp. De andre kunne ikke stille med betaling på kontoen til Bilgutta.

Hjelpen er nær 

Da AT.no er på besøk på Taraldrud kontrollstasjon, er det seks utenlandske biler som har fått kjøreforbud på grunn av feil på dekk og/eller bremser. En av bilene mangler også lys på sin brede last.

Enten må biler og hengere repareres på stedet, eller så må de fraktes med bergingsbil til et verksted for reparasjon og utbedringer.

En veihjelpbil fra Bilgutta er på plass for å hjelpe en svenskregistrert trekkbil, med en russisktalende sjåfør, med ABS-problemer på semien.

- Det er ikke strøm her. Det kan det være mange grunner til. Det er bare å begynne å lete etter feil. Det kan gå raskt, eller ta to-tre timer å finne ut av det, sier mekaniker Sven Behr til AT.no.

To av de andre sjåførene er også interessert i å få hjelp av Behr, men siden de ikke har mulighet til å sette penger inn på kontoen til Bilgutta blir de stående.

- Vi har to servicebiler. De har betalingsterminal med seg. Når vi får penger inn på konto hjelper vi dem som har problemer. Penger i hånda er ikke noe vi driver med, sier daglig leder Robert Eilertsen til AT.no per telefon.

Eilertsen opplyser:

- De som opererer fast i Norge har stort sett regelmessig service på utstyret. En del av de utenlandske firmaene som ikke kjører her fast gambler på ikke å bli stoppet, og kjører med utstyr som ikke er holdt ved like.

Mekaniker Sven Behr fra Bilgutta AS sjekker hva som kan være årsak til at ABS-en ikke virker på semihengeren bak den svenskregistrerte DAF-en.
Mekaniker Sven Behr fra Bilgutta AS sjekker hva som kan være årsak til at ABS-en ikke virker på semihengeren bak den svenskregistrerte DAF-en.

Blåser i kjøreforbud 

Mens AT.no er på besøk på Taraldrud kontrollstasjon mangler det plutselig en lastebil. En Renault som hadde fått kjøreforbud er forsvunnet.

- Dette skjer oss tre, fire ganger hver uke, sier Kristiansen som håper alle kontrollstasjonene blir utstyrt med hjullås.

De som velger å blåse i kjøreforbudet de har fått, reiser fra alt av papirer og forsvinner ut av Vegvesets kontroll. Men en mulighet er å sjekke lossestedet som står oppgitt på fraktpapirene som ligger igjen. Denne uken ga det resultat:

- Vi fant igjen en russisk lastebil på lossestedet i Oslo. Nå har vi skiltene her på Taraldrud for at den ikke skal kjøres mer for den er reparert, sier Kristiansen.

Avdelingsingeniør Aage Kristiansen i Statens vegvesen ble nødt til å ta skiltene fra en russisk trekkbil med semihenger i håp om at sjåføren da ville overholde kjøreforbudet, etter først å ha stukket av en gang...
Avdelingsingeniør Aage Kristiansen i Statens vegvesen ble nødt til å ta skiltene fra en russisk trekkbil med semihenger i håp om at sjåføren da ville overholde kjøreforbudet, etter først å ha stukket av en gang...

 Farlig overheng

Blant alle de utenlandske trekkbilene med kjøreforbud på Taraldrud dukker det opp en norsk lastebil som har overheng bak på flaket på over en meter. Den har utskyvbart underkjøringshinder som i teorien skal kunne skyves ut, slik at lastebilen skal kunne kjøre videre.

Men det lar seg ikke rikke. Det siste AT.no noterer seg før avreise fra Taraldrud, er en sjåfør og en kontrollør som på tiende minuttet river og sliter i hinderet uten positivt resultat.

Flaket på denne vekselflakbilen stikker over en meter lengre ut enn underkjøringshinderet. Maksimalt tillatt er 40 cm.
Flaket på denne vekselflakbilen stikker over en meter lengre ut enn underkjøringshinderet. Maksimalt tillatt er 40 cm.

Forsiden nå