Volvos nye stjerne, anleggsbilen FMX, ikke bare dokumenterte, men viste også at den er en tøffing, robust, men komfortabel og fullpakket av moderne teknologi.
Volvos nye stjerne, anleggsbilen FMX, ikke bare dokumenterte, men viste også at den er en tøffing, robust, men komfortabel og fullpakket av moderne teknologi.

Pukkverksprøve av Volvo FMX

Introduksjonen av Volvos nye anleggsbil, FMX, er åpenbart godt planlagt. Den startet i andre halvdel av april, og allerede i begynnelsen av mai var introduksjonsøvelsen for internasjonal presse, salgspersonale og kunder i gang. I et stort Heidelberg-pukkverk utenfor Göteborg har Volvo bygget opp en base som vitner om sterk satsing.

Til disposisjon sto et helt dusin biler. I tillegg ble sammenhengen med Volvos storfamilie poengtert ved at tre typer anleggsmaskiner deltok: To gravemaskiner, to hjullastere og en rammestyrt dumper. Dem fikk også journalistene prøve med unntak av dumperen som hadde en ganske krevende løype. Sitte på fikk man imidlertid.

Nesten alle variantene

I vår reportasje fra Bauma fikk vi med oss de tilgjengelige akselkonfigurasjonene 6x4, 8x4 og 8x6, men vi glemte 4x4. I pukkverket deltok imidlertid en 4x4 trekkvogn for semitrailer. Den er vi ikke vant til å se her i landet, men den er selvfølgelig relevant for besøkerne fra kontinentet med vektbestemmelsene som råder der.

Det som manglet, var 6x6. Den kan komme senere, for den fins jo hos Volvo Powertrain og brukes av Renault, riktignok med en 16-trinns manuell girkasse. Volvo vil muligens lage en tilpasning til I-Shift, og/eller Powertronic.

Den "skandinaviske løfteboggi" manglet, så det var ingen som kjørte seg fast under øvelsen.

Når det gjelder motorvarianter, er 9-literen (tidligere brukt i FM) borte og erstattet med 11-literen. Motorutvalget består således av 11- og 13-literen som i FMX stopper på 500 hk. Begge er hypermoderne motorer med gode egenskaper.

Kundeundersøkelse påvirket

Volvo legger ikke skjul på at ved planleggingen av FMX ble kunder spurt om hva de mente "FM anlegg" manglet for å bli helt topp. Mange av rådene ble fulgt, og forbedringene som er gjort, ble prikken over i'en.

Det gjelder den tre-delte stålstøtfangeren med3 mmtykkelse i hjørneseksjonene, stålbeskyttelsen under radiatorer og motor. Den tåler trykk tilsvarende 4,5 tonn. Det gjelder også håndtaket over sjåførdøren og stigen som gjør det lett å titte ned i dumperkassen. Kunden kan forøvrig bestille bare håndtaket.

Volvo sier chassiset er meget godt forberedt for påbyggeren. Det skal normalt ikke være nødvendig å bore flere hull, men hvis det er klart på forhånd at det må bores ekstra, kan fabrikken gjøre det før rammen lakkeres.

Kjøreinntrykk

Kjøringen foregikk utelukkende på pukkverksområdet, så vi kan ikke uttale oss om hvordan de forskjellige variantene oppfører seg i høyere hastigheter på offentlig vei.

Det vi kan si sikkert, er at FMX ikke er noen jernhest slik Volvos amerikanske anleggsbil er. Med godt tilpasset hyttefjæring og lange parabelblad foran blir komforten høy når støtdemperne gjør jobben sin godt.

Skulle vi velge en variant kun ut fra kjørekomfort på "urolig" anleggsvei, ville vi velge bort den 2-akslede 4x4 trekkvognen for semitrailer. For lengre transportkjøring på offentlig vei er den trolig helt ok, men på ujevn anleggsvei blir kjøringen en skakende tilværelse for sjåføren.

Vår favoritt er den fireakslede med to styrende aksler foran (kanskje unntatt på vaskebrett). Men også den lange varianten som er vanlig i Finland og Sverige, med én foraksel, tandem og en styrende løpeaksel bakerst, syns vi er bra. Midt i mellom den urolige to-akslede og den rolige fireakslede finner vi den treakslede 6x4. Den har selvfølgelig sine fordeler, men på ujevn anleggsvei klarer den ikke å følge den fireakslede uten at sjåføren henter frem 4-punktssele og nyrebelte.

Et poeng ved Volvos anleggsbiler er de to girkassene I-Shift og Powertronic. Av de automatiserte manuelle kassene er I-Shift i verdenstoppen, og med det nyeste programmet for anleggskjøring, er det sjelden man føler behov for å overstyre i manuell innstilling. Sjåføren kan bruke all sin oppmerksomhet på å plassere bilen riktig i løypa med passelig gasspådrag.

Hvis det er virkelig ulendt, bratte kneiker med sving og like "bratt" ned igjen på andre siden, ville vi velge Powertronic. Med de siste tilpasninger for installasjon i lastebil, er den fantastisk. Denne gangen fikk vi anledning til å utnytte en av kassens unike egenskaper. I en tørr, fast skråning med 35% stigning satte vi kassen i den to-akslede 4x4 trekkvognen i revers og "red" på converteren ned bakken i kryphastighet. Men det er neppe noe man bør anbefale på glatt føre med lastet semitrailer.

Forsiden nå