Fra sin plass i den fremskutte førerhytten kan føreren få oversikt over arbeidsplassen 25 meter nedenfor.
Fra sin plass i den fremskutte førerhytten kan føreren få oversikt over arbeidsplassen 25 meter nedenfor.

Rå Hitachi på Europas største byggeprosjekt

25 meter teleskoparm ned i undergrunnen.

Crossrail-prosjektet beskrives som Europas største byggeprosjekt i øyeblikket.
Crossrail-prosjektet beskrives som Europas største byggeprosjekt i øyeblikket.

Europas største byggeprosjekt foregår for øyeblikket i London, der en ny jernbanelinje bygges fra Heathrow i vest til Canary Wharf og Abbey Wood i øst - det såkalte Crossrail-prosjektet.

Med på prosjektet er to særegne Hitachi-maskiner ZX350LC-3 og ZX350LC-5. Dette er to gravemaskiner med teleskoparmer som gjør at de lett kan grave ut løsmasser 25 meter under bakkenivå, mens de selv står på gateplan.

Siden mars har ZX350LC-3-maskinen jobbet med en 25 meter lang teleskoparm og en 1,2 m 3 skuffe jobbet 24-timersskfit sju dager i uka med å fjerne masser fra en sjakt på stasjonen Bond Street. 

ZX350LC-5-maskinen var på plass i juli og begynte å jobbe med en annen sjakt samme sted før den skal til en annen byggeplass under Crossrail-prosjektet for å gjøre lignende arbeid.

- ZX350LC-3-gravemaskinen har vært tre ganger raskere enn å bruke en 8 m 3 container. Containerne fjernet 12 m 3 i timen mot 39 m 3 som Hitachien fjernet, sier arbeidsleder i Costain Skanska Joint Venture (CSJV), Martyn Redsell.

Maskinfører Tony O'Sullivan er imponert over det Hitachi-maskinene får til

- Jeg var overrasket over hvor stabil den var, over hvor langt den rakk og hvor mye masse den kunne hente opp, forteller han.

En bevegelig førerhytte gjør at maskinføreren får god utsikt, selv om grabben jobber 25 meter under ham. Hytta er plasser 950 mm lenger fram enn på vanlige Hitachi-maskiner, og kan i tillegg skyves ytterligere 1300 mm fram slik at utsikten gjennom glassgulvet blir upåklagelig.

 

Forsiden nå