Raymond Harring har fått et nytt og harmonisk liv med sin nye Scania R 730 tippbil.
Raymond Harring har fått et nytt og harmonisk liv med sin nye Scania R 730 tippbil.

Raymonds nye kjæledegge

Raymond Harring (54) fikk nylig en forsinket julegave i form av landets første Scania R 730 tippbil. - Nå er livet og jobben bare harmoni, forteller han til A&T.

Med den nye V8-motoren kan Raymond kjøre i trygg forvissning om at han tilfredsstiller Euro 5-kravene og at det under panseret er en motor utstyrt med VGT variabel turbo og XPI common rail innsprøytning som forsynes av en ny 3-sylindret høytrykkspumpe.

- Scania har levert en ny generasjon lastebil med alle de tekniske løsningene og den motorplattformen som trengs for å møte de utslippskrav som innføres i slutten av 2013 (Euro 6), sier Raymond.

Og han fortsetter:

- R 730 leveres ikke med manuell girkasse, kun med Opticruise, det vil si at den gearer både manuelt og automatisk. Bilen er som en tungvekter å regne med sine16,4 literog 3500 Nm.

Stolt sjåfør

Han legger ikke skjul på at han er stolt eier av landets første tippbil i denne klassen.

- Bilen er heller ikke så verst å se til. Grillen er ny og setene i hytten er i sort skinn, påpeker Raymond. Selv om bilen var fabrikkferdig i desember i fjor, er den en 2011-modell.

R 730 er produsert på Scanias fabrikk i Södertälje. Dumperkassa kommer imidlertid fra Istrail i Polen, men er påmontert chassiet i Sverige. I kassen er det påmontert en spesialbestilt, elektrisk vibrator som gjør at jord og grus løsner lettere fra planet, eller kassa som det heter på fagspråket.

- Når jeg investerer i en bil til ca. 1,5 millioner kroner, er det også for å opprettholde verdien over tid og slippe skyhøye reparasjonskostnader. Og med en bil som tilfredsstiller Euro 5-kravene, kan jeg selvsagt kjøre miljøvennlig. Byggherre og oppdragsgiver stiller stadig strengere miljøkrav, sier Raymond.

Stødig kar

- Raymond har alltid hatt brukbart utstyr og redskap som til enhver tid passer inn i vår virksomhet. Han er en mann til å stole på og passer godt inn i vårt slagord, "veien til kvalitet", forteller daglig leder Per Chr. Asakskogen i PA Entreprenør AS.  

Raymond kjører for Oslo-firmaet på 16. året, og entreprenøren har vært hans eneste oppdragsgiver siden 1995. Som far, så sønn. Raymond har gått i farens fotspor siden han var 18 år. Han overtok etter hvert lastebilvirksomheten til far, Kai Harring. Også Raymonds sønn, Øystein, er i bransjen og kjører for PA Entreprenør med en Scania R 500, 2007-modell.

Nå er far og sønn med på å bygge ny infrastruktur i hovedstaden, det være seg nytt vann og avløp eller nye trikkeskinner.

- Jobben utføres på profesjonelt vis. Med gode samarbeidspartnere som Raymond går jobben enkelt. Han kjenner selskapet ut og inn og vet hva vi driver med. Raymond tar også del i det øvrige anleggsarbeidet hvis situasjonen tilsier det, understreker Asakskogen.

Forsiden nå