En Iveco Stralis NP 4x2, startet i London og trakk en treakslet skapsemitrailer. Vogntogvekten var 30 tonn. Etter en kort fergestrekning fra Dover til Calais fullførte kjøretøyet en 1728 km lang tur til Madrid uten etterfylling av drivstoff.
En Iveco Stralis NP 4x2, startet i London og trakk en treakslet skapsemitrailer. Vogntogvekten var 30 tonn. Etter en kort fergestrekning fra Dover til Calais fullførte kjøretøyet en 1728 km lang tur til Madrid uten etterfylling av drivstoff. (Foto: Iveco)

- Rekordlang kjørestrekning på en LNG-fylling

En britisk Iveco Stralis NP med naturgassmotor på 460 hk har lagt bak seg trolig den lengste turen noensinne på flytende naturgass (LNG) uten etterfylling underveis.

Det skriver Iveco i en pressemelding.

Bilen, en Stralis NP 4x2, startet i London og trakk en treakslet skapsemitrailer. Vogntogvekten var 30 tonn. Etter en kort fergestrekning fra Dover til Calais fullførte kjøretøyet den 1728 km lange turen til Madrid uten etterfylling av drivstoff.

Den oversteg altså kjøretøyets offisielle rekkevidde på 1600 km og satte, ifølge Iveco, ny rekord. Produsenten mener også at turen ga en besparelse i drivstoffkostnader på £ 200, eller rundt 40% lavere sammenlignet med diesel.

Nøye planlagt tur

- I fjor kjørte vi fra John O’Groats til Land’s End på en enkelt fylling med Stralis NP 400 hk, men denne gangen ønsket vi å legge listen enda høyere. Det ga en sjanse til å demonstrere hvor drivstoffeffektiv Stralis NP er og var samtidig en god anledning til å vise at den nye motoren på 460 hk er ultimat for en slik test, sier Martin Flach, leder for alternative drivstoffer hos Iveco.

- Vi toppet tanken før vi forlot London, og første gangen vi stoppet for å fylle drivstoff, var i Madrid to og et halvt døgn senere. Ettersom vi kjørte på 100 prosent naturgass, trengte vi verken bry oss om diesel eller AdBlue, noe som gjør det enkelt for både bileieren og sjåføren.

Til tross for meget tett trafikk på den britiske siden av Den engelske kanal, sterk motvind i Frankrike og den kuperte strekningen i Spania, oppnådde Stralis NP et drivstofforbruk på 22,6 kg pr. 100 km.

Før kjøreturen utførte Iveco en omhyggelig planlegging ved hjelp av MyBestRoute, en nett-basert applikasjon utviklet av Michelin for Stralis NP-kunder. Den gjør det mulig for bileieren og sjåføren å velge den optimale ruten gjennom hele Europa, inklusive oversikt over tankstasjoner med LNG og muligheten til å sammenligne kostnadene for turen med diesel- og naturgassdrevne kjøretøy.

Ønsker å vise at LNG er konkurransedyktig 

Iveco bruker turen til å demonstrere at naturgass, inklusive CNG, LNG og biometan, er levedyktige, realistiske, sikre og kostnadseffektive alternativer til diesel og er tilgjengelig fra et økende nettverk av fyllestasjoner i Storbritannia og hele kontinentet.

- Sammenlignet med en tilsvarende dieseldrevet Euro VI-lastebil har en Stralis NP som går på LNG, rundt 90 prosent lavere NO2-utslipp, 99 prosent mindre utslipp av partikler og inntil 15 prosent lavere utslipp av CO2. Men hvis det benyttes biometan, kan CO2-utslippene reduseres helt opp til 95 prosent, skriver lastebil-produsenten i pressemeldingen.

Stralis NP er tilgjengelig både som 4x2 og 6x2, med effekter på 400 eller 460 hk. Iveco tilbyr også tunge og mellomtunge lange chassiser for naturgass, og i tillegg kan det leveres et omfattende program av naturgassdrevne Daily med totalvekter fra 3,5 til 7,2 tonn.

Forsiden nå