Renault Premium Lander er en vektoptimert, on-road anleggsbil som nå introduseres med lett, hydrostatisk forhjulsdrift.
Renault Premium Lander er en vektoptimert, on-road anleggsbil som nå introduseres med lett, hydrostatisk forhjulsdrift.

Renault OptiTrack - hydraulisk foraksel

Av de europeiske lastbilfabrikantene har MAN vært alene om å tilby hydraulisk drift på forakselen. MANs "alenegang" er nå slutt. Renault introduserer et tilsvarende system for modellen Premium Lander. OptiTrack er et fransk system og ikke importprodukt fra Tyskland.

En trekkvogn for "anleggs-semi" nede på kontinentet, inkludert Danmark, er 2-akslet. En slik trekkvogn i 4x2-utgave kommer seg stort sett inn på plassen hvor lasten skal tippes, takket være aksellasten på drivakselen. Men ofte blir det verre å komme seg ut på veien igjen uten last. Da trenger trekkvognen 4x4-drift.

Problemet er anerkjent, og derfor produseres 4x4 trekkvogner med et konvensjonelt 4x4-system. Det betyr en rekke tunge komponenter, overføringskasse, mellomaksel forover til forakselen med konvensjonell differensial. På de store messene, IAA, Bauma og Rai, har disse trekkvognene vært utstilt, også av Scania og Volvo, utgaver vi aldri har sett i Norge.

Lett løsning

Ulempen med det konvensjonelle 4x4-systemet er med andre ord den store vektøkningen som gir tilsvarende reduksjon av nyttelasten. Det gir samtidig en betydelig økning av innkjøpsprisen.

Fordelene med hydrostatisk drift på forakselen er mange. Systemet som inneholder en hydraulisk motor i forhjulsnavene, øker ikke bilens høyde og påvirker ikke kjøreegenskapene. At systemet brukes bare ved behov og aktiveres ved et knappetrykk, matcher bra med det faktum at behovet for 4x4-drift oppstår bare av og til. Vi antar det også blir billigere, men den store fordelen er at OptiTrack-systemet gir490 kgmer nyttelast enn et konvensjonelt 4x4-system.

MAN var den første som tok konsekvensen av disse fakta og introduserte systemet ved navn HydroDrive etter en betydelig utviklingstid. Mange hadde ventet ganske lenge, og det samme gjelder nok Renaults system. Men nå er det her, men om MAN-folket sier "velkommen etter", vet vi ikke.

God partner

I og med at Renault Trucks ikke er spesialist på hydraulikksystemer, var det behov for en partner. Ved valget holdt Renault seg unna alle bakgårdssmier og landet på Poclain Hydraulics som befinner seg i A-klassen. Det betydde at saken var i gode hender. Poclain har lang og variert erfaring med hydrostatisk fremdrift, særlig for anleggsmaskiner. Poclain "frigir" imidlertid ikke et nyutviklet system før påliteligheten er i orden, så først nå i 2010 introduseres systemet.

Stor likhet

I prinsippet er systemet det samme som MANs HydroDrive. Men det er forskjeller, blant annet når det gjelder lay-out. OptiTrack vil dessuten komme i flere versjoner tilpasset forskjellige chassis-utgaver. Under Construction Days i Lyon ble utgaven for trekkvogn med "semi" vist og prøvekjørt. I denne kombinasjonen er det god plass mellom hytte og dumperkasse, og hydraulikkpumpe og -sentral kan plasseres høyt og lett tilgjengelig. Kraft til den høyt plasserte pumpen føres bakover fra motorens register ved hjelp av en aksel.

For andre bilutgaver som betongbiler, biler med dumperkasse etc. blir det snakk om annen plassering av komponentene og annen overføring av kraft til pumpen ved hjelp av kraftuttak.

Ved lave hastigheter

Som hos MAN fungerer OptiTrack fra0 km/htil cirka30 km/h. Når makshastigheten nås, kobles forhjulsdriften ut automatisk, og hvis sjåføren ikke har koblet den ut med bryteren på dashbordet, kobles den inn igjen like automatisk hvis hastigheten synker igjen.

I lengre stigninger hvor en bil med OptiTrack er avhengig av forhjulsdriften for å komme opp, vil en kjørehastighet under30 km/hdanne en irritert kø bak hvis det ikke er forbikjøringsmuligheter. Det vil en fører av Renault Premium Lander OptiTrack måtte lære seg å utholde.

Renaults drivlinjer

For "entreprenørbilen" Premium Lander vil det i Norge være snakk om 11-literen DXi11. Men det fins også en 7,2-liter som er godt kjent fra distribusjonsmodellen Midlum. Maks effekt for 11-literen er for tiden 460 hk. Storebror Kerax, som er Renaults robuste off-roader, benytter den samme 11-literen i tillegg til en 13-liter på maks 520 hk.

Felles for begge modellene er at på området girkasse kan kunden velge mellom automatisert girskift (OptiDriver) og vanlig manuell kasse. Det er ingen tvil om hva Renault-kundene i dag foretrekker. Andelen for anleggsbiler med OptiDriver har økt sterkt og utgjør nå over 70%.

Offroad-show

Anleggsbil-arrangementet i Lyon ble spritet opp med demonstrasjon av to biler fra fjorårets Cape to Cape-ekspedisjon. Det gjaldt en Kerax i Dakar-utgave og en av følgebilene ved navn Sherpa som er noe for seg selv. Journalistene fikk ikke kjøre bilene selv, men vi fikk sitte på. At vi ikke fikk kjøre, skjønte vi straks vi kom ut i løypa. For å kjøre den måtte man være vant med bilene. Av plasshensyn må vi nøye oss med å vise et par bilder.

 

Forsiden nå