Rev bru på rekordtid

Fra motorveien stengte til den skulle være åpen igjen, hadde entreprenøren bare en liten helg på å rive brua.

Over firefeltsveien B9 i den tyske byen Andernach gikk en falleferdig 50 år gammel bru. Den måtte rives, og oppdraget gikk til Bierbrauer & Sohn, som fikk en svært krevende oppgave.

Motorveien under brua skulle stenges klokka 20 på kvelden en fredag i november, og klokken 05 mandag morgen skulle den åpnes igjen for trafikk. I løpet av de timene måtte Bierbrauer-teamet rive brua uten å skadde veien under, rydde opp og gjenåpne veien.

De rykket inn med seks Case CX beltegravere – én CX250C, tre CX300C, én CX350C og én CX 370B - og en Case 921F hjullaster. Tre av maskinene var utstyrt med betongsakser og tre med hydrauliske hammere.

For å unngå skader på veidekket, måtte det gjøres en god del forarbeid. En 1400 m stort membran av geotekstil ble lagt over veien, før det ble lagt på et tykt lag med sand – rundt 1500 tonn.

Så snart veien var beskyttet kunne beltegraverne begynne riveprosessen. For entreprenøren var Case-maskinene de perfekte til å utføre jobben.

- Vi har stort sett brukt beltegravere og hjullastere fra Case i noen år nå, så vi kjenner kapasiteten og hvor pålitelige de er i vårt daglige arbeid. Maskinene har viste seg gode med alle typer applikasjoner og vi bruker dem også med helle i utleievirksomhet. Styringen er enkel å håndtere, også for førere som vanligvis bruker andre maskinmerker. Utsikten fra den romslige hytta er strålende, og Case-graverne har alltid litt ekstra å gi, sier daglig leder Karl-Werner Bierbrauer i en pressemelding.

Arbeidet ved brua ble gjort døgnet rundt helgen rundt og skapte totalt 2850 tonn med skrot og skrapmetall. Der tok hjullasteren over og fylte opp lastebil etter lastebil.

Da brua endelig var nede var det igjen hjullasteren som fikk jobben med å fjerne siste rest av rivningsavfall og sandlaget over veien.

Bierbrauer-gutta var til slutt ferdig med jobben klokka 23 søndag kveld – seks timer før tidsfristen.

 

 

 

 

Forsiden nå