Rogfast er verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt (26,7 km). (Illustrasjon: Statens vegvesen/Norconsult)
Under Kvitsøy skal det bygget toplans kryss og ventilasjonssjakter opp til overflaten. (Illustrasjon: Norconsult)

Rogfast vedtatt - kan bli byggestart i 2017

Tirsdag 23. mai vedtok Stortinget at Rogfast i Rogaland med kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner skal bygges. Byggestart kan bli allerede i år.

- Dagen i dag er en merkedag for oss som jobber på Rogfast-prosjektet. Vi er klare til å lyse ut den første kontrakten så snart vi har fått avklart utfyllingstillatelsen og løsingen vår for å vareta ytre miljø-utfordringene. Så snart dette er på plass, lyser vi ut den første kontrakten i Rogfast-prosjektet som er for transporttunnelen i Arsvågen, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

Ferdig 2025/2026

- Vi har en målsetting om å lyse ut de neste fire store kontraktene i løpet av 2017 og 2018, sier Espedal.

Planen er at de første bilistene skal kunne ta tunnelen i bruk i 2025/2026.

- Byggingen av en så lang undersjøisk tunnel er utfordrende, med mange tekniske utfordringer. En av disse er to-planskrysset under Kvitsøy. For å sikre god ventilasjon skal vi sprenge to ventilasjonssjakter fra Kvitsøy og ned til begge tunnelløpene, forklarer prosjektlederen.

Ventilasjonssjaktene har en diameter på ti meter, og begge skal ned 250 meter fra Kvitsøy.

- Verdens største

Rogfast er verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt (26,7 km), ifølge Statens vegvesen, med en kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner.

Forsiden nå