Røskeland Maskins «The Black Devil II»

Røskeland Maskins «The Black Devil II»

Raymond Røskeland svarte raskt da AT.no spurte hvorfor han ville ha en kullsvart Volvo EC300DL-graver, spekket med ekstrautstyr og med kallenavnet «The Black Devil II».

Røskeland er glad i lyd. Med full guffe på stereoanlegget rister det godt i korsryggen.
Røskeland er glad i lyd. Med full guffe på stereoanlegget rister det godt i korsryggen.

På MEFA-utstillingen på Sola skulle det godt gjøres ikke å legge merke til gravemaskinen til Raymond Røskeland i Røskeland Maskin AS fra Bergen. Han stilte villig opp da Volvo Maskin trengte en EC300-maskin til standen utenfor Stavanger, og maskinen ble en attraksjon på messen. Den kullsvarte «djevelen» tiltrakk seg mye interesse, og alle detaljene på og i maskinen bare forsterket førsteinntrykket om at man sto foran noe spesielt.

Tidligere kjørte Røskeland en Hyundai 14-tonner som han kalte «The Black Devil I», også denne lakkert svart. Da han skulle bytte til noe større, endte det med «The Black Devil II»-graveren, en Volvo EC300DL på ca. 36 tonn (med skuffe).

- Aller først, hvorfor ble det en Volvo-maskin?

- Det var Volvos selger i Bergen, Trygve Alhus, som tok meg mest seriøst da jeg sa hva jeg ville ha i og på maskinen, sier han og gliser.

Raymond Røskeland passer godt på maskinen sin. Kallenavnet «The Duck» har han alltid hatt siden han som 16-åring begynte å kjøre maskin.
Raymond Røskeland passer godt på maskinen sin. Kallenavnet «The Duck» har han alltid hatt siden han som 16-åring begynte å kjøre maskin.

Detaljert til verks

Listen over tilpasningene Raymond Røskeland ønsket på maskinen (som han og Odd Fyllingslid kjører 50/50) er ganske lang. Raymond tok Anlegg&Transport på en omvisning rundt maskinen.

* Hele maskinen er lakkert svart. Først vanlig lakk og deretter et nytt strøk med klarlakk. I feltene inne i «Devil-logoen» er det et matt felt som gjør dekoren ekstra tøff.
* Understellet er påført industrilakk. Han har forøvrig 70 cm brede tokamsbelter som tåler mye klatring i steinrøysa. Røskeland har i tillegg heldekkende beltestyring.
* Stigtrinnet er bygget om. Gummimatter på plattformen utenfor hytta.
* Fem markeringslys er montert langs hver langside.
* To LED-lamper er montert på stikka og peker rett ned på skuffa. Totalt har han 17 lys fremover og fem bakover.
* GPS med Vimo fra Leica Icon.
* 1700 liters Gjerstad steinskuffe og en ABL 2400 liters lettbygd volumskuffe.

En glad gjeng. Daglig leder hos Volvo Maskin i Bergen, Espen Kråkemo (f.v.) sammen med Raymond Røskeland, Odd Fyllingslid og Øystein Bratli (alle Røskeland Maskin AS).
En glad gjeng. Daglig leder hos Volvo Maskin i Bergen, Espen Kråkemo (f.v.) sammen med Raymond Røskeland, Odd Fyllingslid og Øystein Bratli (alle Røskeland Maskin AS).

Mye tekno i hytta

Deretter tok vi turen inn i hytta, og det første som slo oss var at «her var det rent og ryddig». Maskinen hadde riktignok ikke gått mer enn 540 timer da den sto utstilt på MEFA, men her var det som hjemme i stua.

- Det er litt skittent nede ved pedalene fordi de besøkende her på messa ikke har tatt av seg skoene før de satte seg, sier Røskeland og virker litt oppgitt.

I hytta hans er det nemlig strenge regler. Man kjører i sokkelesten, og skoene plasseres pent rett innenfor døra. På fridagene (søndager) bruker han to-tre timer på å «shine» maskinen.

Vi glemte forresten innledningsvis å nevne at dersom man ikke fikk øye på «The Black Devil II» på messa, var sjansen stor for at man hørte den. Røskeland har nemlig montert et gromt stereoanlegg som legges merke til langt utenfor «hyttas fire vegger» (når døra eller vinduet står åpent). Røskeland la en ukjent sum penger på bordet og ba Radiospesialisten i Bergen sette inn det beste han kunne få for denne summen. Om man skal dømme etter lyden, kan det virke som Røskeland gravde et stykke ned i lomma. Han har også opplegg for Galaxy Tab som kan kjøres på stereoanlegget.

Fem markeringslys er montert langs hver langside av maskinen.
Fem markeringslys er montert langs hver langside av maskinen.

- Det trenger ikke være så høyt, men jeg er opptatt av lydkvalitet, sier Røskeland som er altetende innen musikk.

I hytta har han fasttelefon med SIM-kort og «handsfree» slik at kan holde hendene sine på joystickene. Han har også koblet til et telefonrør som han kan plukke opp om det blir nødvendig. I tillegg sørger et program for at innkommende SMS-meldinger leses opp via høyttaleranlegget. Han kan også svare på meldingene ved å snakke inn tekstene som sendes automatisk tilbake som vanlig SMS.

- Når jeg jobber, skal jeg jobbe og ikke svare på tekstmeldinger, sier Røskeland som var innleid av Vassbakk & Stol på Flesland da Anlegg&Transport snakket med ham.

Hytta er standard isolert, men Røskeland påpeker at det holder selv om han drar på godt i stereoanlegget. Setet ser ikke originalt ut, men det er fordi han har trukket over et billig setetrekk fra Biltema.

- Trekkene er så billig at jeg kan ta dem av og kaste dem hver måned, sier han.

Daglig leder hos Volvo Maskin i Bergen, Espen Kråkemo, sier det er moro med kunder som Røskeland, og at Volvo har forsøkt å strekke seg langt for å gjøre tilpasningene så rimelig som mulig.

Forsiden nå