Nøkkelpersoner i dagens RSA Bil AS med to merker som til sammen utgjør et sterkt nyttekjøretøy-team, Fiat og Isuzu. Espen Kristoffersen (t.v.) er salgssjef for Fiat og Alfa Romeo, mens Lars Havre bruker mesteparten av sin tid på Suzuki og Isuzu.
Nøkkelpersoner i dagens RSA Bil AS med to merker som til sammen utgjør et sterkt nyttekjøretøy-team, Fiat og Isuzu. Espen Kristoffersen (t.v.) er salgssjef for Fiat og Alfa Romeo, mens Lars Havre bruker mesteparten av sin tid på Suzuki og Isuzu.

RSA runder 75 år

Å drive bilimport i Norge er ikke egnet aktivitet for folk med sarte nerver. 75-årsjubilanten RSA har fått merke det mer enn en gang, men nå er selskapet mer solid enn noensinne.

RSA er en forkortelse for Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap. I begynnelsen var det enda vanskeligere. Da selskapet hadde konstituerende generalforsamling 2. mars 1932, het det Rutebileiernes Garanti- og Standardiserings-aktieselskap, forkortet til RGSA. Man aner ut fra navnet hva det skulle drive med, nemlig sørge for garantier til selskap som skulle låne penger for å kjøpe busser, samt prøve å få en viss standardisering på det norske rutebilmateriellet. Det siste har vel selskapet strengt tatt aldri klart. Aksjonærer var stort sett rutebileiere.

Scania-Vabis

Vi skal la forhistorien ligge, men formelt ble RSA importør av kjøretøy fra Scania-Vabis, som merket het den gangen, 2. april 1941. Reelt kom importen av naturlige grunner ikke i gang før i 1945. Ekteskapet med det svenske selskapet var av det noe turbulente slaget. RSA omsatte rundt 250 Scania-Vabis-busser før svenskene sa opp kontrakten. Siste busschassis RSA leverte som importør, forlot samlebåndet i april 1952. Selskapet hadde imidlertid en forhandlerstatus frem til rundt 1960.

DAF

Et kort intermesso med Daimler (som ikke har noe med Daimler-Benz i Tyskland å gjøre) resulterte i at RSA importerte 63 Daimler busschassis. Og så: I 1953 undertegnet RSA en importøravtale med nederlandske DAF. Den omfattet alle DAFs daværende produkter, lastebiler, busschassis og tilhengere. Etter hvert kom også DAF personbiler inn i bildet, med dette ble av kort varighet ettersom personbilene ble kjøpt av Volvo. Forholdet til DAF var bra i mange år, men i det lange løp ønsket fabrikken større innflytelse over det norske marked enn RSA ville være med på. Dette resulterte i at RSA opphørte som DAF-importør i 1981.

Hino

Omtrent samtidig gikk Hino-importen over fra Gustav Thrane-Steen AS til RSA. På den tiden kom de japanske lastebilene delvis demontert i containere og ble satt sammen i Norge. Dette fortsatte hos RSA. I 1985 var det blitt mye billigere å transportere biler rundt halve jordkloden, og den norske monteringen opphørte. I alt ble 507 Hino lastebilchassiser montert på norsk jord, hvorav omtrent halvparten hos RSA.

RSA importerte også midibusser fra Hino. Høsten 1996 var imidlertid Hino-eventyret slutt. De japanske motorene tilfredsstilte ikke den europeiske avgassnormen Euro 2. Å skulle opptre som en global aktør var ikke Hinos tanke, så japanerne så ingen hensikt i å utvikle nye motorer til biler som stort sett gikk til Irland og Norge.

Andre merker

Fra 1988 og et par år fremover var RSA offisiell importør av spanske Pegaso, idag en del av Iveco. Fra begynnelsen av 80-tallet var RSA også importør av Setra-busser, et forhold som lever i beste velgående. Det samme gjelder mindre rutebusser fra ungarske Ikarus. Lastebiler er dessuten ikke helt ute av bildet. Siden DAF-tiden har RSA hatt et velrenommert lastebilverksted, som nå er serviceverksted for tre merker, nemlig DAF, Iveco og Renault.

I Hino-tiden ble RSA første gang personbilimportør av Suzuki, noe som skulle redde selskapet etter at den siste lastebilen ble solgt. I nyere tid har Isuzu, Fiat og Alfa Romeo kommet til. For disse fire merkene er RSA også i betydelig grad inne på forhandlersiden og har "reddet" merkenes eksistens i Norge. Med Isuzu har RSA fått en attraktiv pick-up, mens Fiat byr på et bredt varebil-program. Med Fiat har selskapet også fått inn minibusser som et fint supplement til sine store Setra-busser.

Fra Oslo til Gulskogen

RSA ble etablert i Oslo og holdt i mange år til på Skøyen, like ved Norsk Scanias nåværende hovedkontor. Våren 1973 gikk imidlertid flyttelasset til Gulskogen ved Drammen, hvor selskapet suksessivt har bygd opp et moderne bilanlegg.

RSA eies idag 100% av SH-Invest AS, som er en direkte etterkommer etter et buss- og transportselskap i Drammen. I så måte er tradisjonene vel ivaretatt. Frank Dunvold har vært daglig leder de senere årene i det som må kunne karakteriseres som et moderne bilvarehus.

Historien om RSA er nylig samlet mellom to permer i en gedigen bok ført i pennen av kollega Jørgen Seemann Berg.

Forsiden nå