Istrails fabrikk i Polen sysselsetter i dag 130 arbeidere. I fjor ble det produsert 250 trailere og 200 dumperpåbygg i lokalene.
Istrails fabrikk i Polen sysselsetter i dag 130 arbeidere. I fjor ble det produsert 250 trailere og 200 dumperpåbygg i lokalene.

Ruller ut stadig flere

Hver dag ruller to hengere eller påbygg ut fra norske Istrails fabrikk i Golub-Dobrzyn i Polen. - Det skal bli flere, sier en offensiv eier og daglig leder, Anders Skipenes.

Arbeiderne ved fabrikken går grundig til verks på de norske hengerne. Alle sveiserne på fabrikken har Europa-sertifikat.
Arbeiderne ved fabrikken går grundig til verks på de norske hengerne. Alle sveiserne på fabrikken har Europa-sertifikat.

- Dette er historien om en liten bedrift som har tatt et stort sprang. Og vi har fått det til, sier Skipenes.

Det er vanskelig ikke å være enig med påbygger-gründeren.

Under et besøk i Polen fikk A&T omvisning i fabrikken som lager dumperpåbygg og tilhengere for det norske og svenske markedet.

130 polakker tegner, skjærer, sveiser og skrur på fabrikken som ligger 18 mil sør for Gdansk. I fjor ble det produsert 250 trailere og 200 dumperpåbygg i lokalene som er godt tilpasset driften. Foruten produksjonshall har Istrail Polen maskineringsverksted, Josam akselretting og egen diagnosehall hvor produktene testes før de endelig kjøres ut.

I den andre enden av produksjonslinjen er det en moderne tegnestue hvor det skisseres i 3D og gjennomføres avanserte stressberegningsprogram.

På inspeksjon i fabrikken: Fra venstre, Torbjørn Winsnes (daglig leder, Istrail Ulefoss), Leif Anders og Anders Skipenes.
På inspeksjon i fabrikken: Fra venstre, Torbjørn Winsnes (daglig leder, Istrail Ulefoss), Leif Anders og Anders Skipenes.

Fabrikksjef er Skipenes' sønn Leif Anders som har bodd i Polen siden fabrikken ble etablert i 2003. Han forteller at polakkene er dyktige industriarbeidere.

- De legger sin stolthet i produktet, og er derfor nøye med det de gjør. Og så arbeider de effektivt, sier han.

Alle sveiserne på fabrikken har Europa-sertifikat.

Hver morgen er Skipenes junior nede på «gølvet» og håndhilser på alle medarbeiderne før dagens dont tar til.

Satser på Russland

Historien om Istrails eventyr i Polen begynte i 2000 da ledelsen i selskapet så at det var for dyrt å produsere de mest arbeidsintensive produktene, dumperpåbygg og tilhengere, i et høykostland som Norge.

Etter å ha studert forholdene i Baltikum og Polen falt valget på sistnevnte, og Leif Anders ble sendt ned for å etablere fabrikk. I 2003 stod denne ferdig, og siden har materiell rullet ut. Fabrikken er ISO-sertifisert, og flere av produktene kommer med EU-typegodkjenning.

Fabrikken er på 13.000 m2, og den er dimensjonert for 3-4 ganger større produksjon enn dagens.

Allerede nå trappes det opp, og antall ansatte skal økes fra 130 til drøyt 150.

- Markedet har tatt seg opp. Vi leverte 450 enheter i 2011, og i år er målet 600, sier Anders Skipenes.

Spesielt det russiske markedet begynner å bli interessant for Istrail. Går det som Skipenes og kompani håper, blir det solgt 100 enheter til Russland i 2012, de fleste tømmerhengere.

Det lokale markedet i Polen er mindre aktuelt foreløpig. Her brukes enklere og rimeligere materiell sammenlignet med Skandinavia og Russland der klimaet og andre faktorer stiller andre betingelser til utstyret.

Prefabrikert

Det produseres en rekke produkter i Polen, og Istrail leverer både standard- og spesialløsninger. Én standardløsning er dumperpåbygg til Scania. Disse prefabrikeres i Polen og sendes til Södertälje for montering hos Scania.

Avtalen med Scania omfatter omkring to tredeler av Istrails dumperproduksjon.

Istrail Polen leverer også mye materiell til Forsvaret, men her er det naturligvis lite standard.

Skapproduksjonen til Istrail foregår fortsatt på «hjemmebane», i Ulefoss i Telemark. I 2011 ble det produsert ca. 200 skap ved fabrikken. I år er målet 250. En leverandøravtale med Bring omfatter omkring 40% av produksjonen her.

Selskapets verksted ligger på Torp utenfor Sandefjord.

Forsiden nå