NYTT PRODUKT: Hilde Jacobsen har ansvaret for Uptime i Bertel O. Steen. Det skal gi kundene kortere og mer effektive verkstedbesøk.
NYTT PRODUKT: Hilde Jacobsen har ansvaret for Uptime i Bertel O. Steen. Det skal gi kundene kortere og mer effektive verkstedbesøk. (Foto: Espen Braata)

Ruller ut Uptime

FETSUND (AT.no): Bertel O.Steen ruller ut Mercedes-Benz Uptime for sine kunder med serviceavtale. Det skal gi kortere og mer effektive stopp på verkstedene.

Daimler lanserte Uptime for tre år siden. Systemets visjon er å gi maksimal oppetid og kortere verkstedbesøk. Det er fordi diagnosen på bilen er stilt når bilen ankommer verkstedet. Dermed skal både tekniker og deler være klare når bilen ruller inn på verkstedgulvet.

Dataene Uptime samler fra bilene med systemet, er kontinuerlig og i sanntid. Disse overføres via satelitt til Daimlers datasenter i Tyskland. Derfra distribueres dataene til Norge.

Forbedredt

- Vi har bestilt alle biler siden Uptime ble lansert ferdig forberedt for systemet. Det betyr at det er 1000 Mercedes-Benz lastebiler som kan kobles opp nå, sier Hilde Jacobsen i Bertel O.Steen.

VISE FREM: Per Ragnar Johansen sender nå 5 nye Mercedes-Benz Actros ut på Norges-turne. De vil han at flest mulig sjåfører skal prøve. Foto: Espen Braata

Uptime bruker den samme hardwaren som Daimlers Fleetboard-system.

I løpet av den siste måneden, har Bertel O.Steen tilbudt Uptime til 160 kunder som allerede har hardwaren i bilen sin. Samtlige har takket ja.

Del av serviceavtale

DEN FØRSTE: Denne Mercedes-Benz Actros 2653 LS-trekkvogna er den første av femte generasjon på norske skilter. Foto: Espen Braata

Uptime blir nå en integrert og gratis tjeneste for alle kunder som har serviceavtale på sin Mercedes-Benz lastebil. Systemet skal også brukes for å optimalisere planlagt vedlikehold.

Bertel O. Steen har en periode bak seg hvor de har hatt utfordringer med deletilgangen. I den senere tiden har den situasjonen blitt radikalt bedre, og det skal bli enda bedre i tiden som kommer.

- Vi snur nå på delelogistikken vår og lager et eget tankesett for delelogistikken på nyttekjøretøy. Det gjør at vi skal ha mer deler på lager ute hos forhandlerne enn hva vi har hatt, sier Norbjørn Nissestad, servicemarkedsdirekør i Bertel O.Steen.

Signingsferd

De første bilene av nye Mercedes-Benz Actros 5 har nå kommet til Norge, og Bertel O. Steen hadde med den første på norske skilt til sitt pressetreff mandag 19. august.

Den og fire andre biler av den nye modellen skal nå ut på en Norges-turne. To av bilene starter i Tromsø og skal jobbe seg sørover, mens de tre siste begynner i Bergen og jobber seg sørover langs kysten og ender på Østlandet.

Til sammen skal karavanen innom 22 forskjellige steder, og den vil være på hvert sted i to dager.

Nye speil

De nye speilene på nye Actros har fått mye oppmerksomhet. Adm.dir. Per Ragnar Johansen er opptatt av at de som kjører lastebil skal prøve det nye systemet. Derfor håper han så mange som mulig prøvekjører bilene når de er på karavane.

Samtidig som det er speilene det har vært mest snakk om på den nye bilen, er den også spekket med flere nye førerassistentsystemer.

Disse skal sørge for en litt mindre slitsom hverdag for yrkessjåførene, og dermed lavere risiko for skader og ulykker i trafikken.

Varebil blir viktigere

I årenes løp har salget av Mercedes-Benz varebiler blitt stadig viktigere for Bertel O. Steen. I 2011 var markedsandelen til Mercedes-Benz på 6 prosent, i 2018 endte den på 10 og ved utgangen av juli og i år har den klatret opp til 10,9 prosent.

Forsiden nå