Samferdselsminister Hareide tok første spadetak
Første «reelle oppdrag» for den nye samferdselsministeren, Knut Arild Hareide.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Fredag 31. januar markerte Bane Nor oppstarten av anleggsarbeidene på InterCity-prosjektet Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker.
Samferdselsminister, Knut Arild Hareide (Krf), tok første spadetak og var full av lovord om prosjektet.
- Dette er mitt første reelle oppdrag som samferdselsminister, og det er ikke fordi det kun er Nykirke, og Krf tenkte at her må vi være, sa Hareide spøkefullt.
Opptatt av klimatrusselen
Statsråden var veldig fornøyd med at det første oppdraget var et jernbaneprosjekt. At regjeringen tidligere på dagen hadde mottatt rapporten Klimakur 2030, bidro også til at Hareide var glad for å ha dette som sitt første oppdrag.
- Den største utfordringen kloden står overfor nå, er den klimatrusselen vi ser. Vi er nødt til å ta grep. Og jernbane er jo ett av beste grepene vi kan ta, og ikke minst jernbane i nærheten av de store byene, sa Hareide.
- Har redusert kostnadene med nesten en milliard
For å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen, bygger Bane Nor nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det er en strekning på totalt 13,6 kilometer. Inkludert i prosjektet er en ny stasjon på Skoppum.
- Et positivt trekk med dette prosjektet, er at det er et godt eksempel på hvordan Bane Nor jobber med å finne kostnadsreduserende løsninger, uten at det går utover sikkerhet og kvalitet. Kostnadene er redusert med nesten en milliard, og totalkostnaden blir da på 6,6 milliarder når vi nå setter spaden i jorda, sa statsråden.
Det var konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, som innledningsvis ønsket statsråden og de andre innbudte gjestene fra både kommune, fylkeskommune, direktorat, entreprenørene, presse og ansatte.
- Vi har tidligere bygget Barkåker-Tønsberg, vi har bygget Holm-Nykirke som sto ferdig i 2016, og det er faktisk først nå – med dette prosjektet, at vi får full effekt av det, fortalte Frimannslund.
Italienske jernbanebyggere
Det nye dobbeltsporet skal bygges av de italienske entreprenørene Salini Impregilo og Impresa Pizzarotti gjennom samarbeidsselskapet Sa.Pi. NOR JV.
Pablo Sonnendrucker i Salini Impregilo, kalte prosjektet en fantastisk mulighet.
- Det er veldig positivt det vi har sett i dag, og det vi har sett den siste måneden. Det viktigste for oss er sikkerhet og kvalitet, og vi er sikre på at vi skal levere til tiden, sa Sonnendrucker.
Det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker skal etter planen stå ferdig i 2024. Da blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll