På Samoter, teleskoptrucken Manitou MRT 2150 som nå kan levers med el-motor i tillegg til dieselmotoren.
På Samoter, teleskoptrucken Manitou MRT 2150 som nå kan levers med el-motor i tillegg til dieselmotoren.

Samoter 2011 - Verona

Manitou med el-drift Manitou-modellen MRT 2150 er ikke ny. Men nytt er at teleskoptrucken med løftekapasitet på ca. 5 tonn og rekkevidde i høyden på 20 m, nå kan leveres med el-motor i tillegg til dieselmotoren (Mercedes-Benz, 150 hk/110 kW). Ved arbeid innomhus er det bare å slå av dieselmotoren, plugge inn ledningen, og en 3-faset vekselstrømsmotor sørger for kraft til det el-styrte hydraulikksystemet.

Ny Atlas Copco-rigg

Ny i produktspekteret til Atlas Copco er borevogna FlexiRoc T20R. 4-hjulingen med sving på bakhjulene veier 5,4 tonn og er utstyrt med fire kraftige støttebein. Borehammeren Cop 1132 med effekt på 11 kW har slagfrekvens på 95 slag/min. Nykommeren som dekker hullområdet 38-64 mm, har 360 graders rotasjon på ytre bom og kan bore horisontale hull på5,9 mhøyde og1,5 munder hjulnivå. Maks. vertikal hulldybde er4,95 m. Kompressorens kapasitet oppgis til 50 l/sek. Borevogna som er utstyrt med en Cummins-motor på 82 kW (110 hk), har transportmålene5,6 m(lengde),1,9 m(bredde) og2,5 m(høyde).

"Kvikkas" fra Mecalac

I 2009 lanserte franske Mecalac 6,8-tonneren 8MCR. Den er en kombinasjon av en gravemaskin og kompaktlaster. På Samoter ble storebroren 10MCR på 8,5 tonn vist.

Den er som lillebroren, en kvikkas med toppfart på10 km/h, og snurrer like fort rundt på sine belter som en kompaktlaster. For den har understellet vi finner hos kompaktlasteren på belter, mens overvogna er av gravemaskintype. Nykommeren som leveres med skjær, er egentlig en redskapsbærer for mange gjøremål: Den kan utstyres med lasteskuffer, graveskuffer og pallegafler for å nevne noe. Redskapsskiftene skjer raskt med Mecalacs eget Active Lock-feste. Under panseret er det 100 sprelske hester.

Forsiden nå