«Scania-doktorene» har funnet hva som er årsakene til «helseproblemene» hos noen eksemplarer av Scania R730.
«Scania-doktorene» har funnet hva som er årsakene til «helseproblemene» hos noen eksemplarer av Scania R730.

Scania 730-problemene løst

Problemene med Scania-flaggskipet R730, omtalt i Moderne Transport nr. 3, synes nå å være løst.

Vi ante vel at problemene skyldtes datafeil, og det er i stor utstrekning tilfellet. Det er avdekket tre forskjellige problemer, som hver har fått sin løsning, ifølge kommunikasjonsdirektør John Lauvstad hos Scania.

Motor lat fra dag en

Det viser seg at på noen motorstyreenheter har såkalte korrigerte parameter ikke vært aktiv. Parameterne kan ikke avleses av mekanikere ved feilsøking, og dermed har det vært vanskelig å finne feilen. Løsningen på dette problemet er en endring i programmet som sikrer at justeringen er aktiv.

Motor lat etter en tid

Her er det konstatert to feil. Den ene er at en justeringsfunksjon i programmet for motorstyreenheten under visse forhold og forutsetninger kan justere ned maksimalt dreiemomentet og effekten på motor. Dette skjer utilsiktet etter en tids bruk. Løsningen er at funksjonen nå er fjernet fra programmet.

Den andre feilen er at injektorer henger og dermed ikke gir riktig drivstoffinnsprøytning. Dette skyldes forurensninger som kommer inn i drivstoffsystemet gjennom avluftingen på drivstofftanken. Løsningen på dette problemet er montering av ventilasjonsfilter på drivstofftanken. Noen media i Norge og Sverige har antydet at dette problemet skyldes dårlig drivstoffkvalitet, men Scania har altså friskmeldt drivstoffet.

Ujevn giringskvalitet

Dette problemet skyldes at motor og girkasse ikke har «snakket sammen» så sivilisert som de bør. Løsningen er blitt oppgradering av både motorstyreenheten og programvaren til det automatiserte girsystemet Opticruise.

Brev til kundene

Problemene har vært avdekket på 18 av totalt drøyt 190 leverte Scania R730. De aktuelle kundene har fått brev med løfte om at aktuelle biler blir innkalt for utskifting av styreenheter så snart de foreligger, samt at det vil bli montert ventilasjonsfilter på drivstofftanken. Det vil skje i løpet av 2. kvartal. Endringene nevnt ovenfor, vil selvsagt også skje på alle R730 som produseres heretter.

Forsiden nå