En Scania R730 vil være blant bilene som i fremtiden skal frakte jernmalm fra gruvene i Pajala til jernbanen.
En Scania R730 vil være blant bilene som i fremtiden skal frakte jernmalm fra gruvene i Pajala til jernbanen.

Scania fikk enorm gruvekontrakt

Har signert kontrakt verdt over 1,3 milliarder kroner.

Scania skal levere vogntog og tilhørende tjenester til Northland Resources' gruvedrift i Pajala i Nord-Sverige. Totalt er kontrakten verdt 1,5 milliarder svenske kroner (1,325 mrd. NOK).

Bestillingen kom fra selskapet Swerock, som er et datterselskap av Peab.

Sandro Grimpe i Scania-Bilar er ansvarlig for avtalen.
Sandro Grimpe i Scania-Bilar er ansvarlig for avtalen.

Scania skal levere spesialbygde vogntog i tillegg til å drive sjåføropplæring, overvåkning av bilene og vedlikehold av bilparken frem til 2021.

- Dette er den mest omfattede avtalen vi har signert til dag dato med den svenske gruveindustrien, sier Sandro Grimpe, markedsdirektør i Scania-Bilar Sverige AB.

Ifølge avtalen skal Scania møte gruveselskapets krav om å stadig redusere transportkostnad per tonn over en niårsperiode.

For å sikre god drift av bilene vil Scania's Skellefteå Bil AB i Nord-Sverige utvide sine tjenester ved verkstedet i Kiruna, og det kan bli nødvendig å etablere et eget verksted i Kaunisvaara i tillegg.

Scania-bilene vil gå nærmest døgnet rundt med årlig kjørelengde rundt 400.000 km når de kjører jernmalm fra gruvene til jernbanelagrene. Derfra fraktes malmen videre med tog til Narvik. Bilene skal kunne ta last opp til 90 tonn av gangen.

Når gruvedriften er i full gang i 2015 vil rundt 80 lastebiler og 400 sjåfører ha ansvaret for veitransport av rundt 5.000.000  tonn jernmalm i året.

 

Forsiden nå