På Bauma i München fikk det store publikum se Scanias nye flaggskip for første gang. For å få tatt dette bildet uten hundrevis av mennesker rundt bilen, måtte vi vente lenge.
På Bauma i München fikk det store publikum se Scanias nye flaggskip for første gang. For å få tatt dette bildet uten hundrevis av mennesker rundt bilen, måtte vi vente lenge.

Scania gjenerobrer effekttronen

Scanias nye 730-hester ble lansert den 16. april, noen dager før Bauma, og samtidig i Europa og Russland. På Bauma var den selvfølgelig på plass som det store trekkplasteret og signaliserte klart at "har du noe virkelig tungt å trekke, så kom til meg".

I gamle dager da lastebilmotorene passerte 400 hk snakket vi om "hestekraftkarusellen". Vi har ikke hørt utrykket på lenge, og vi er trolig etterhvert blitt vaksinert mot overraskelser på området motorytelse.

Da Volvo og Scania passerte 600 hk, registrerte vi det med stor interesse. Da MAN introduserte sin nye V-åtter med 680 hk, utstøtte vi vel et lite "jøss" og tenkte "kommer Volkswagen nå til å kutte ut Scanias V8?" Så slo Volvo til med 700 hk og "World's Strongest". Noen hevet øyenbrynene og gjentok spørsmålet fra 80-årene, "hvor skal dette ende?"

På Bauma var det imidlertid tydelig at publikum ikke gjespet over den utstilte R730. Noen gispet og snakket begeistret både på ut- og innpust og fektet med armene. Det kan jo ha vært pasjonerte Scania-fans, selvfølgelig. Det er mange av dem i Tyskland.

Bare litt større volum

Det som er gjort av indremedisin med selve motoren i forhold til den gamle, er egentlig lite målt i antall forandringer. Blokka er støpt i kompaktert grafittjern (CGI), og sylindrene har3 mmstørre diameter. Sistnevnte gir0,8 literstørre slagvolum, m.a.o.16,4 liter.

Den trolig viktigste forskjellen på den nye motoren og den gamle 620-hesteren er XPI-innsprøytningen. Den jobber under normale kjøreforhold med et trykk på 1800 bar, men har et maks.trykk på hele 2400 bar som har vært rekord, og er det fortsatt en stund. Den computerstyrte innsprøytningsmengden deles opp i flere mikrodoser, eller bare én alt etter hva computeren får av signaler fra diverse sensorer som måler temperatur, turtall, belastning m.m.

At turboen har såkalt variabel geometri, er neppe avgjørende for motorens maksimale effekt på 730 hk, men den er viktig for kjørbarheten. Den har også en såkalt elektrisk aktivator som påvirker turboens omdreiningshastighet uavhengig av motoren turtall. Den bidrar til at maks. dreiemoment på hele 3500 bar er tilstede allerede ved 1000 o/min.

Scania byggeklosser

Scanias modultenkning tok ikke pause ved konstruksjonen av den nye 730-hesteren. Slaglengden er uforandret, noe som betyr at støtstenger og veivaksel også er uforandret. Med3 millimeterstørre sylinderdiameter blir den identisk med den gamle V8 og rekkemotorene. Det betyr at alle motorene kan bruke de samme stemplene. Også kamakslene kan forbli uforandret, men i forhold til den gamle V8-motoren blir det én vippearm mindre for hver sylinder fordi common rail-systemet ikke trenger vippearmene som tidligere har drevet enhetsinjektorene.

Innebygget V8-kultur

Både utvendig og innvendig i hytta er det foretatt en foredling som også virker som en visuell tilbedelse av V8-motoren. V8-symbolet er blitt større, og man finner det overalt, også på dørstokken. Her digges V8-menigheten både i stort format og med foredlede detaljer.

Flaggskipet Scania R730 er i øyeblikket enestående, verdens sterkeste serieproduserte lastebil, dessuten Truck of the Year 2010, og det vil ikke virke dumt om Scania tar frem King of the Road-logoen igjen.

Forsiden nå