EGEN IDE: Jon Are Wethal fikk ideen om en koffert som ga tilgang til Scanias systemer over alt. Nå er SMAP-kofferten standardutstyr på alle Scania-verksteder i Norge.
EGEN IDE: Jon Are Wethal fikk ideen om en koffert som ga tilgang til Scanias systemer over alt. Nå er SMAP-kofferten standardutstyr på alle Scania-verksteder i Norge. (Foto: Espen Braata)

Scania-kofferten som får kontakt overalt

Samtlige Scania-verksteder i Norge har en oransje «SMAP-koffert» som kan koble opp alle moderne lastebiler fra produsenten. Ideen om kofferten fikk Jon Are Wethal for seks år siden.

Ideen kom etter at produktutvikler Jon Are Wethal i Norsk Scania hadde vært med et feltprov i regi av fabrikken i Södertälje i 2013. Den gangen var WIFI-tilkobling til bilene ganske nylig lansert. Utfordringen var at bilene måtte være inne på verkstedet med tilkobling til Scanias eget WIFI, fysisk innenfor brannmur og andre sikkerhetsregimer.

- Ideen var å lage en tilkobling som ga oss samme muligheter når vi hjalp kunden ute på landeveien som når bilen sto på verkstedgulvet i et Scania-verksted, sier Jon Are Wethal.

Egen koffert

TILKOBLING: Med SMAP-kofferten får du kontakt med alle Scania-systemer over alt. Foto: Espen Braata

Derfor gikk de i gang med å lage den første prototypen. I en skrellet koffert monterte Wethal og kompani en vanlig WIFI-router og en RAP (remote acess point) som ble satt opp for å gi tilgang som om det er inne på verkstedet. Denne får dataforbindelse via en 4G-router og blir automatisk logget på Scanias systemer. Nå er SMAP-kofferten, som står for Scania Mobile Access Point, standardutstyr på alle norske verksteder.

Scania bruker en trådløs VCI (vehicle communications interface) som plugges i bilen. Den kan enten overføre data trådløst eller via en USB-kontakt.

I datakofferten til Scania er det kun en eneste knapp. Ved å trykke «ON» kobler den seg automatisk opp mot alle Scanias systemer. På siden av kofferten lyser det kontrollamper som indikerer de forskjellige tilkoblingene.

ÉN BRYTER: Det er kun én knapp og tre tilkoblinger for utstyr på SMAP-kofferten. Foto: Espen Braata

Enklere

Med denne tilkoblingen får mekanikeren opp VCI-en på sin egen PC. Dermed har vedkommende tilgang til all software, dokumentasjon og diagnoseverktøy som finnes i Scania-systemet.

- Med denne tilkoblingen kan vi løse de aller fleste elektroniske feil og problemer ute i felt. Det har gjort at kundene får bilene sine betydelig raskere tilbake i drift, sier Wethal.

Ett av tilfellene hvor kofferten virkelig kom til sin rett var i Nord-Norge. En kunde hadde fått en feil på styreenheten til motoren og han var i tidsnød fra før. Nærmeste ny styreenhet var to dager unna på sentrallageret i Belgia. Med hjelp av oppkoblingen fra SMAP-kofferten kunne fabrikken laste opp ny software i løpet av to timer. Og bilen var klar til drift igjen.

- Kunden kom innom verkstedet med to konfektesker som takk for hjelpa. Det hadde han tid til i forhold til å vente to dager. Så sa han samtidig at han aldri skulle ha noe annet enn Scania, sier Jon Are Wethal.

Feilsøking

Også på biler hvor det oppstår periodiske feil kan systemet brukes. Da kan sjåføren få med seg VCI-tilkoblingen og en SMAP-koffert ut på tur. Inne fra kontoret kan Jon Are Wethal og hans kollegaer sitte og følge med på alt som skjer i bilen og få ut logger på alle bevegelser og handlinger.

KONTROLLAMPER: Lyser det grønt langs hele siden er alt i orden. Foto: Espen Braata

- Vi sparer mye tid ved å slippe å dra ut til alle caser hvor ting ikke virker som det skal. Hvis kunden gir oss beskjed og logger på, kan vi følge bilen i realtime, sier han. Typiske feil hvor dette kan brukes er feilgiringer og plutselige tap av motorkraft i bestemte stigninger.

Oppgraderer

Etter hvert fikk også Scania-fabrikken opp øynene for den norske oppfinnelsen. Nå har de fått bygget tilsvarende kofferter hvor all programvare ligger på en liten datamaskin inne i kofferten.

Fortsatt er det bare en bryter på boksen for å etablere kontakt i tillegg til kabeltilkoblingene. Og den brukes også i flere andre land.

Hvis noen skulle falle for fristelsen å åpne boksen slettes alle data øyeblikkelig i rene «James Bond-stilen».

Denne kofferten har Norsk Scania brukt for å oppgradere softwaren på den nye helelektriske lastebilen Asko fikk levert i vinter. Fordi dette var den første bilen kom fabrikken med stadige forbedringer av softwaren.

Et annet eksempel hvor kofferten ga stor gevinst var da alle sweeperbilene til Avinor fra Trondheim og nordover måtte ha en oppgradering. Da ble en VCI og en koffert sendt sammen med en bruksanvisning fra flyplass til flyplass. Når de lokale hadde koblet til og gikk beskjed, kunne softwaren oppdateres fra en PC på Furuset.

Norsk bygd

Norsk Scania er den eneste i verden som har slike kofferter på alle sine verksteder. I tillegg er det flere avdelinger som har en plassert i servicebilene permanent.

PROTOTYPEN: Dette er den første kofferten Jon Are Wethal og hans kollegaer lager for seks år siden. Foto: Privat.

Både koffertene som er bygget for Norsk Scania og fabrikken i Sverige er laget hos Hapro på Hadeland. Etter hvert har koffertene blitt stadig mer sofistikert og gjort enklere. Samtidig er alt pakket inn i en solid Pelicase som tåler å falle fra store høyder og andre ekstreme påkjenninger.

Selv om det er på lastebil systemet brukes mest i Norge, er det også i bruk for marine- og industrimotorer.

Ved et par tilfeller har den oransje koffertene reddet produksjonen inne på verkstedet. Det har skjedd at internettkabelen inn til anlegget har blitt gravd over. Da har det bare være å skru på kofferten og dermed har de igjen hatt kontakt omverden. Riktignok med et litt tregere mobilnett. Og skulle telenettet falle ned, finnes det én gul koffert blant alle de oransje. Og den kommuniserer med satellitter.

Forsiden nå