Scania med ny toppversjon til sin 13-literserie
For kunder som trenger mer krefter med en relativt lett motor.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Scanias utvalg av 13-liters motorer er nå supplert med en 540 hk versjon. Den nye motoren - DC13 166 - er først og fremst beregnet på applikasjoner og kunder der mye kraft og kjørbarhet er etterspurt, mens vektfølsomhet eller begrensninger som for eksempel aksellast hindrer bruken av Scanias litt tyngre V8-motorer som starter på 520 hestekrefter.
- Tro mot vårt løfte om å skreddersy tilbudene våre, identifiserte vi et kundebehov for en toppversjon av vår 13-liters motor, sier Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Head of Scania Trucks.
- Vårt rekkesekserutvalg er bransjeledende når det gjelder drivstoffytelse. Scania-lastebiler med 13-liters motorer har blitt kåret til «Green Truck» i tre år på rad i Tyskland, og det er en bemerkelsesverdig bragd, sier han videre.
- Beregnet på kunder som ikke kan velge V8
Scania tilbyr nå fem forskjellige effekttrinn blant sine rekkeseksere: 370, 410, 450, 500 og 540 hk. Den nye 540-en deler mesteparten av sin teknologi med sine 500-hk søsken, som en fast turbo-geometri med kulelager i stedet for glide-lager.
- Den kraftige 540 er hovedsakelig beregnet på kunder og markeder hvor juridiske aspekter angående last på foraksel hindrer dem i å velge V8-motor, sier Vlaskamp.
- Den er perfekt for alle som trenger ekstra krefter. Med riktig utveksling vil denne motoren fungere like godt som både tømmerbil eller distribusjonsbil.
2700 Nm fra 1000 o/min
Det alle DC13-motorer har til felles, er bruken av bare SCR for eksosetterbehandling.
- De forbedrede drivstofftallene og forholdet mellom kraft og vekt vil gjøre denne motoren til et attraktivt valg for mange Scania-kunder, sier Vlaskamp.
2700 Nm fra 1000 o/min gir mulighet for rask giring, lavt turtall og god startbarhet via navreduksjonsaksler i skogbruksapplikasjoner.
Scanias 13-liters motor, Euro 6:
(NB: 370-450 hk øverst, 500 og 540 nedenfor)
Tekniske data DC13 370 - 450 hk
| DC13 162 370 hp | DC13 163** 410 hp | DC13 164** 450 hp |
|
Type | rekke | |||
Volum | 12.7 liter | |||
Tenningsrekkefølge | 1-5-3-6-2-4 | |||
Sylindre | 6 | |||
Ventiler pr. sylinder | 4 | |||
Borring x slag | 130 x 160 mm | |||
Kompresjon | 23.0:1 | |||
Fuelinjection | Scania XPI | |||
Utslippskontroll | Scania SCR | |||
Eksosbrems | 242 kW @ 2400 r/min | |||
Oljemengde | 40 liter | |||
Hestekrefter | 370 hp (272 kW) @ 1800 r/min | 410 hp (302 kW) @ 1800 r/min | 450 hp (331 kW) @ 1800 r/min |
|
Dreimoment | 1900 Nm @ 900-1340 r/min | 2150 Nm @ 900-1340 r/min | 2350 Nm @ 900-1340 r/min |
|
Tekniske data DC13 500 – 540 hp
| DC13 165 500 hp | DC13 166 540 hp |
Type | Rekke | |
Volum | 12.7 liter | |
Tenningsrekkefølge | 1-5-3-6-2-4 | |
Sylindre | 6 | |
Ventiler pr. sylinder | 4 | |
Borring x slag | 130 x 160 mm | |
Kompresjon | 21.0:1 | |
Turbo | Kulelager | |
Fuelinjection | Scania XPI | |
Utslippskontroll | Scania SCR | |
Eksosbrems | 242 kW @ 2400 rpm | |
Oljemengde | 40 liter | |
Hestekrefter | 500 hp (368 kW) @ 1800 r/min | 540 hp (397 kW) @ 1800 r/min |
Dreimoment | 2550 Nm @ 925-1340 r/min | 2700 Nm @ 1000-1300 r/min |