Scanias Leif Østling og St.Petersburgs ordfører Valentina Matvienko ved åpningen av fabrikken.
Scanias Leif Østling og St.Petersburgs ordfører Valentina Matvienko ved åpningen av fabrikken.

Scanias 100-års feiring

På skytterspråket ville reporteren brukt superlativet "inner-tier". Scanias timing 17. november i St.Petersburg i Russland var perfekt, for på dagen 100 år etter at den første lastebilen ble levert i byen, innviet svenskene ny lastebilfabrikk i St.Petersburg.

Den første leveransen i 1910 var en Scania IL med 24 hesters motor og lastekapasitet på 3,5 tonn.

Det var en meget spesiell bil med et utrolig påbygg montert rett bak førerplassen omtrent midt på bilen. Bilen skulle nemlig benyttes til reparasjon av trikkekablene i St.Petersburgs gater, og var avhengig av at arbeiderne rakk opp og sto trygt på den dreibare plattformen. Ifølge rapportene gjorde Scania-debutanten i byen god nytte for seg.

Den nye fabrikken

Den nye fabrikken i St.Petersburg har en produksjonskapasitet på 6500 lastebiler i året. Planen er at 70 ansatte skal bygge 1300 lastebiler i 2011, hovedsakelig 6x4 og 8x4 tippbiler som blir utstyrt med lokalt bygde lastekasser.

Ved åpningen poengterte Scania-sjef Leif Østling at selskapet også har god kontakt med russiske KAMAZ, men likevel har valgt å gå sin egen vei med egen fabrikk.

Det russiske markedet er i sterk vekst, men langt fra ukjent for Scania. I løpet av de 100 årene som er gått fra første leveranse, er det levert ca. 22.000 lastebiler og busser i landet.

Bilproduksjon

St.Petersburg er godt kjent som produksjonsby for Scania. Selskapet etablerte bussproduksjon i 2002, og har bygd ca. 1000 busser ved fabrikken. En pris på 175.000 euro for Scanias busser er blitt for høy for det russiske markedet, slik at produksjonen nå er avviklet. I bussfabrikken bygges det nå lastekasser for tippbiler.

St.Petersburg er blitt populær for bilprodusentene. Både Ford og Toyota har produksjon like utenfor byen, og i en periode ble også amerikanske International med frambygd hytte bygd like ved de andre. Før produksjonen stoppet under finanskrisen, var det bygd 100 Internasjonal i St.Petersburg.

Forsiden nå