Denne Scania R580'en kjører på egenhånd inne på Scanias testfelt i Sødertalje.

Se - den kjører selv

SØDERTALJE (AT.no): Scania viste torsdag frem sine første selvkjørende lastebiler. Scania har gått sammen med blant annet Ericsson i utviklingen av systemene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bilene som Scania viste frem torsdag er tenkt brukt i gruve- og anleggstrafikk. Det er deres første av en en firetrinns rakett for bruk av automatiserte kjøretøy.

Neste trinn vil være på langtransport langs landeveien, så kommer på busser og til slutt for distribusjonskjøring i urbane strøk. Hvor langt frem i tid det ligger er vanskelig å se.

Men for biler som de som ble vist i Sødertalje torsdag er en realisering nærmere. Inne på avgrensede områder tror Scania selvkjørende lastebiler kan være en realitet innen fem år.

Mye igjen

Selv om bilene som ble vist for presse fra hele Europa på torsdag kjørte uten at mannen som satt i sjåførsetet rørte noe, står det fortsatt mye testing og kvalitetssikring igjen.

Systemet som ble vist frem fra Scania inneholder flere typer sensorer rundt hele bilen. Disse jobber sammen med både GPS og telematikk-systemene som har vært i lastebilene i mange år allerede.

"Kontrolltårn"

Alt styres fra et "kontrolltårn" hvor en operatør kan ha kontroll over flere dusin kjøretøy. Vedkommende har også overføring av levende bilder fra kjøretøyet. Fra denne posisjonen får hvert enkelt kjøretøy beskjed om hvor det skal, hvilken rute det skal velge samt informasjon om topografien på ruten.

Hvis det er noe langs ruten som oppdages av sensorene, som f.eks hindre som plutselig dukker opp, er det informasjonen fra disse som blir det bilen styres etter.

Interesse

I Norge er det flere aktører som har vist interesse for selvkjørende lastebiler. En av pådriverne for det er Avinor som vil prøve det på brøyting på flyplassene.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS