Med Axor-førerhuset har den nye lastebilgenerasjonen til Kamaz et lett gjenkjennelig Mercedes-Benz-utseende.
Med Axor-førerhuset har den nye lastebilgenerasjonen til Kamaz et lett gjenkjennelig Mercedes-Benz-utseende.

Se, en russisk Mercedes

Kommende Kamaz ser nesten ut som Mercedes-Benz Axor.

 Det er ikke så rart. Daimler Trucks og russiske Kamaz innledet et samarbeid i 2008, og det har resultert i at lastebilprogrammet til Kamaz vil få stadig flere komponenter fra Mercedes-Benz. I juni i år ble selskapene enige om at Axor-førerhuset fra MB skal benyttes på den nye Kamaz lastebilgenerasjonen som vil bli lansert på det russiske markedet neste år. Produksjonen av førerhusene vil etter hvert bli flyttet til Russland.

Også motorer og aksler

Komponentsamarbeidet skal nå økes. Nylig har selskapene undertegnet en avtale om leveranser av 7000 Mercedes-Benz motorer og 15.000 aksler årlig til den russiske nyttekjøretøyprodusenten.

På motorsiden gjelder avtalen dieselmotoren OM 457 til lastebiler og gassmotoren M 906 til busser. OM 457 tilfredsstiller Euro 5 og skal leveres i effektvarianter fra 354 til 456 hk, mens M 906 tilfredsstiller den enda strengere EEV-normen (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) og vil leveres i utførelser fra 231 til 279 hk. Komplette motorer og for- og bakaksler skal produseres ved fabrikkene til Mercedes-Benz i Mannheim, Kassel og Gaggenau.

Leveransene til Kamaz starter i løpet av kort tid. Avtalen innebærer også et fremtidig Joint Venture for produksjon av aksler i Russland.

Daimler sterkt til stede

Gjennom to Joint Ventures fra 2009 er Daimler godt representert i Russland. Mercedes-Benz Trucks Vostok har siden i fjor hatt serieproduksjon av MB Actros, Axor, Atego og Unimog i Chelny, mens Fuso Kamaz Trucks Rus. produserer lette lastebiler under merkenavnet Fuso Canter samme sted.

Siden juni 2010 har Daimler AG og den europeiske investeringsbanken til sammen hatt en eierandel på 15% i Kamaz.

Forsiden nå