Se første salve

Se første salve

Første skuddsalve ved NCCs færøyiske milliardprosjekt.

Hundrevis av færøyinger fikk med seg skuddsalven kl. 14:41 tirsdag 21. februar. Denne markerte starten på det tre år lange arbeidet på Eysteroytunnilin, den første av to undersjøiske tunneler NCC bygger på Færøyene.

Færøyene har lagt 2,6 MDKK på bordet for to undersjøiske tunneler på 11,2 og 10,5 km, noe som er Færøyenes største infrastrukturinvestering noensinne. For enkelte vil reisetiden frem og tilbake til hovedstaden Torshavn bli kortet ned med opp til 1,5 time.

- Dette tunnelprosjektet er stort for lokalsamfunnet og stort for Færøyene som helhet og kommer til å endre hverdagen for oss som bor her på en positiv måte. Vi har sett frem til startskuddet i mange år og synes det er gledelig at NCC nå etter skuddsalven kan starte opp arbeidet. Hele Færøyene følger godt med på dette prosjektet, sier Teitur Samuelsen byggherre og daglig leder i P/F Eystur- og Sandoyartunlar.

 

Statsminister Aksel V. Johannesen, ordfører i Sjóvar kommune Artur Johansen og samferdselsminister Henrik Old talte til de fremmøtte ved tunnelmunningen ved Strendur på vestsiden av Skálafjørður. I tillegg fikk samferdselsministeren selv æren av å sette av salven.

Eysturoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m

Byggetid: 2016 – 2019/20 (3-4 år)
Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
Bredde: 10,5m
Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -187
Finansiering: passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Entrepriseform: Totalenterprise
Kontraktverdi: NOK1,4 milliarder

- Det er stor interesse for bygdene her oppe nå som de nye tunnelene kommer. Vi registrerer at flere og flere unge barneforeldre og eldre med voksne barn ønsker å flytte ut fra byen og til bygda her oppe. De ønsker det landlig, men likevel nærhet til Torshavn. Dette prosjektet gjør altså dette mulig for mange, det er stor entusiasme for fremtiden her i kommunen, og jeg vil gjerne takke NCC for den gode jobben dere kommer til å gjøre her, sier Artur Johansen, ordfører i Sjóvar kommune.  

 

Det er ikke første gang anleggsleder Leif Tore Tømmerås reiser til Færøyene. Han er kanskje den personen i NCC som har lengst fartstid på øystaten – hele fem ganger har han fyrt av de «første» skuddsalvene på tunnelprosjekter på øyene.

- Det er alltid kjekt å komme hit til Færøyene og fyre av første skuddsalve på et prosjekt. Dette har jeg lang erfaring med etter lang tid i NCC som anleggsleder og etter flere prosjekter her på øyene, sier Tømmerås i en pressemelding fra NCC.

Sandoyartunnelin: Undersjøisk tunnel m.m

Byggetid: 2018 – 2023 (5 år)
Bredde: 9,5 meter
Totallengde hovedtunnel:10,9 kilometer
Antall dognpasseringer: 310 biler
Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -155 meter
Finansiering:passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Entrepriseform: Totalenterprise
Kontraktverdi:NOK1,1 milliarder

- Dette er mitt tredje prosjekt på Færøyene, og hvert prosjekt er like spennende, men akkurat dette prosjektet kan jo sies å være ekstra spesielt. Vi skal bygge flere undervannstunneler som krever mye kunnskap og erfaring. Det er nok derfor vi er her i dag, smiler Tømmerås.

Glade for kort pendlevei

Færøyingene Janus Vang fra Leirvík og Joannis Joensen fra Klaksvík har begge jobbet i NCC siden tidlig 2000-tallet og har lenge pendlet til prosjekter i Norge.

- Vi jobbet begge på NCCs forrige tunnelprosjekt her på Færøyene for ti år siden og nå er vi endelig tilbake. Det er deilig å kunne jobbe nær hjembygda, noe som betyr mer tid til familien og mindre tid på reising, sier Joensen som jobber som laster.

- Tunnelen gjør det enklere for oss som bor i Leirvík og Klaksvík å reise til hovedstaden Torshavn og gjør at tjenester kommer frem til bygdene som ikke tidligere har fått tilstrekkelig dekning, sier Vang som jobber som pigger.

Tunnellene skal binde sammen øyene Streymoy og Eysturoy samt Streymoy og Sandoy til resten av veinettet på øystaten. Et statlig selskap ble opprettet for å styre prosjektet. Satsningen blir finansiert med 400 dkk millioner fra det færøyske Lagtinget. Resten av kostnaden blir finansiert av internasjonale investorer fra USA, England og Færøyene.

NCC konstruerer Eysturoytunnilin først, deretter vil boringen på Sandoyartunnilin starte etter gjennomslaget på Eysteroytunnelen.

Formålet med tunnelene er å forbedre mobiliteten til de lokale innbyggerne, bedriftene og de offentlige instansene. Flere tusen mennesker får redusert sin reisetid med opp til 1,5 time som vil styrke næringslivet og samfunnet som helhet. Over halvparten av innbyggerne på Færøyene kommer til å bo i et område med en «nær ubetydelig reiselengde», som følge av tunnellene. Offentlige tjenester vil blant annet bli tilgjengelig der hvor de tidligere ikke har vært tilgjengelige.

NCC bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vágatunnilin och Nordoyatunnilin på Færøyene. Flere av nøkkelpersonene som skal arbeide i prosjektet var også med å bygge de to foregående tunnelene.

Prosjektbeskrivelse:

Eysturoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m
Byggetid: 2016 – 2019/20 (3-4 år)
Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
Bredde: 10,5m
Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -187
Finansiering: passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Entrepriseform: Totalenterprise
Kontraktverdi: NOK1,4 milliarder
Sandoyartunnelin: Undersjøisk tunnel m.m
Byggetid: 2018 – 2023 (5 år)
Bredde: 9,5 meter
Totallengde hovedtunnel:10,9 kilometer
Antall dognpasseringer: 310 biler
Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -155 meter
Finansiering:passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Entrepriseform: Totalenterprise
Kontraktverdi:NOK1,1 milliarder

Forsiden nå