Se opp for dette merket

Den nye teknologioen innebærer at man kan fastslå buss- eller lastebildekkets trekkevne på vinterveier.

Forskjellen på gode og dårlige vinterdekk kan bety mye for en lastebileier. Denne utforkjøringen fant sted under Arctic Test.
Forskjellen på gode og dårlige vinterdekk kan bety mye for en lastebileier. Denne utforkjøringen fant sted under Arctic Test.

En ny testmetode for vinterdekk på nyttekjøretøy er etablert i Eruopa.

Det melder Michelin som har testet hele sitt vinterdekksortiment for å forsikre seg om at de lever opp til kravene.

- Som dekkprodusent er vi selvsagt positive til økte sikkerhets- og miljøkrav og dermed til den forbedringen for tunge kjøretøy som vinterdekkene utgjør, sier salgssjef Frode Abrahamsen i Michelin Norge.

3PMSF

3PMSF står for Three Peak Mountain Snowflake, og det er merket man får lov å sette på et lastebilsdekk etter at det har gjennomgått testmetoden som altså fastslår dekkets trekkevne på vinterveier.

I perioden januar til mars 2012 gjennomførte Michelin over 1000 testtimer på en spesialpreparert snødekt bane i Ivalo i Finland. Mer enn 500 lastebildekk ble testet av Michelin i denne perioden, skriver selskapet i en pressemelding.

Prøvene utføres som akselerasjonstester på hardpakket snø der man måler akselerasjonskraften under en fartsøkning på 15 km/h.

25 prosent bedre

For å kunne merkes med 3PMSF-symbolen må det testede dekket være minst 25 prosent bedre enn et referansedekk, et såkalt SRTT-dekk - Standard Reference Test Tire.

- Alle Michelins vinterdekk er allerede i dag godkjent i henhold til den nye testmetoden. Senest fra og med neste år vil alle godkjente Michelin-dekk som produseres være merket direkte på dekksiden med 3PMSF, sier Johan Winberg, teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden.

Forsiden nå