
Seks entreprenører kjemper om milliardkontrakt
Tilbudsåpningen 2. desember viste at seks entreprenørbedrifter ønsker å bygge ny riksvei 80 fra Hunstadmoen til Bodøelv som er største enkeltprosjekt i Bypakke Bodø.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Strekningen er 3,5 km og inkluderer 2,8 km tunnel mellom Hunstadmoen og Rønvikjordene foran Bodin leir. Tunnelen skal gå i to løp og ha to kjørefelt i hver retning.
Disse kom med tilbud:
Tilbudsnr. | Tilbyder | Tilbudssum ekskl. mva. |
1 | Implenia Norge AS | 1.027.295.011,12 |
2 | Porr Norge AS | 932.046.467,59 |
3 | Veidekke Entreprenør AS | 893.489.201 |
4 | LNS | 1.039.776.871,12 |
5 | AF Gruppen | 978.239.360,60 |
6 | Aldesa | 1.096.787.509,11 |
- Nå skal vi kontrollregne tilbudene, og vi tar sikte på å signere kontrakt med en av entreprenørene i løpet av januar, sier prosjektleder Odd Inge Bardal i Statens vegvesen.
Byggestart rundt påske
Kontrakten på tunnelarbeidet markerer starten på Bypakke Bodø. Bardal sier at det nå blir noen år med stor aktivitet på og langs riksvei 80.
- Bypakke Bodø har mer enn hundre prosjekt for dem som går, sykler, kjører kollektivt eller bruker bil. Nå setter vi i gang det aller største, og vi regner med byggestart før påske.
LES OGSÅ: Bypakke Bodø vedtatt i Stortinget
Arbeidene starter i området ved Bodin leir. Tunnelen skal drives fra Bodøelvsida, og steinmassene skal kjøres til Langstranda.
- Entreprenøren skal lage en fremdriftsplan for aktiviteten, så vi kommer tilbake til detaljene, men målet er å åpne det ene tunnelløpet høsten 2018, og det andre noen måneder senere, sier han.
Mer i vente
Før påske blir også kontrakten for bygging av resterende 2 km av riksvei 80 i pakken lyst ut. Strekningen går fra Bodøelv til og med Thallekrysset, og Olav V gate fra Bodøelv til og med Gamle Riksvei. Her blir det også to felt i hver retning, og alle berørte kryss blir bygget om. Strekningen inneholder dessuten 5 km gang- og sykkelvei, og underganger for gang- og sykkelveier der de krysser veier.