Assisterende prosjekteringsleder Frode Vagstad, med tilbudene på den siste store kontrakten i Ryfast-/Eiganestunnel-prosjektet. (Foto: Statens Vegvesen)
Firefelt-veien som skal bygges ved Tasta. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Seks tilbud på ny Ryfast-kontrakt

Ved tilbudsåpningen 6. juni hadde det kommet inn seks tilbud på den siste store veikontrakten i Ryfast- /Eiganestunnelen-prosjektet.

Prosjektet omfatter vei på Tasta, på nordsiden av Eiganestunnelen.

- Vi er godt fornøyd med tilbudene. De viser at det er stor interesse for å bygge den nye firefeltsveien på Tasta, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder i Statens vegvesen.

Tilbudene

Risa AS hadde det laveste tilbudet, med 217 mill. kroner. Det høyeste pristilbudet var på 302 mill. kroner. Nå skal alle tilbudene kontrollregnes før det blir avgjort hvem som får kontrakten.

Tilbudene på dagsonen Tasta:

- Risa AS                               217.880 millioner kroner
- Bjelland AS                         251.985 millioner kroner
- Vassbakk & Stol                  277.073 millioner kroner
- Implenia/Stangeland             277.813 millioner kroner
- Bertelsen & Garpestad          287.190 millioner kroner
- Kruse Smith/Rygg Maskin    302.864 millioner kroner

Ferdig i mars 2019

Oppdraget omfatter bygging av ny E39, nedsenket og med fire felt. Strekningen går fra utløpet av Eiganestunnelen på Tasta, til veien går over til to felt ved avkjøringen til parkeringsplassen ved Store Stokkavann. Strekningen er ca. 700 meter.

Den som får kontrakten skal også bygge et nytt toplanskryss, i form av ei bru med rundkjøring, der lokaltrafikk skal kunne komme av og på E39. Det skal også bygges ei ny bru over E39 for å sikre adgang til boliger på vestsiden av E39 og turområde, samt ei rampe ned til bussholdeplass ved E39.

- Anleggsarbeidet starter etter planen opp etter sommerferien 2016, og skal være ferdig 1. mars 2019, sier Eiterjord.  

Forsiden nå