FORNØYD: Prosjektleder Jorunn Sekse i Statens vegvesen kan registrere at Consolvo AS er godt i gang med rehabiliteringen av Måløybrua. – Det dreier seg om landets hittil største prosjekt med bruk av katodisk beskyttelse, sier Sekse som her er i samtale med heltidsansatt hovedverneombud i Consolvo AS, Ståle Stensland.
FORNØYD: Prosjektleder Jorunn Sekse i Statens vegvesen kan registrere at Consolvo AS er godt i gang med rehabiliteringen av Måløybrua. – Det dreier seg om landets hittil største prosjekt med bruk av katodisk beskyttelse, sier Sekse som her er i samtale med heltidsansatt hovedverneombud i Consolvo AS, Ståle Stensland. (Foto: Consolvo)

Sender strøm gjennom brua

- Dette er det største prosjektet med katodisk beskyttelse i Norge til nå, skriver entreprenør Consolvo AS.

Consolvo AS forlenger levetiden til Måløybrua, riksvei 15 i Sogn og Fjordane, med nærmere 40 år. Selskapet gjennomfører nå det som omtales som «det hittil største prosjektet med katodisk beskyttelse i Norge».

Ny betong og katodisk beskyttelse

Det var i april 2018 at Lier-selskapet startet opp en storstilt rehabilitering av den snart 45 år gamle brua. Consolvo er blant landets fremste og mest erfarne eksperter på rehabilitering av bruer, kaier, industri- og kraftanlegg.

REHABILITERES. Måløybrua åpnet i desember 1973. Etter snart 45 år med slitasje har Lier-selskapet Consolvo AS satt i gang en omfattende rehabilitering av den viktige kommunikasjonsåren i Vågsøy. Foto: Consolvo

- Gammel og ødelagt betong byttes ut med 40 kubikkmeter ny betong. I tillegg behandles rusten armering og det monteres inn katodisk beskyttelse som skal forhindre ny korrosjon, påpeker administrerende direktør Fredrik Røtter i Consolvo AS som har 90 ansatte og 400 millioner i omsetning.

Fire år

Rehabiliteringen er klassifisert som et

vedlikholdsprosjekt som foregår vekselsvis over en periode på fire år. Prisen på den nye Måløybrua i 1973 var 32 millioner kroner, mens dagens rehabilitering koster byggherre; Statens vegvesen, over 80 millioner kroner.

LES MER OM KATODISK BESKYTTELSE HER (STATENS VEGVESEN)

- Det ville jo ha kostet mye mer enn 32 millioner kroner å bygge Måløybrua i dag, og den omfattende rehabiliteringen som nå foregår er det hittil det største prosjektet i Norge med bruk av katodisk beskyttelse. Vi forlenger på denne måten bruas levetid med mellom 30 og 40 år, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, avdeling Sogn og Fjordane, Jorunn Sekse.

Hun opplyser videre at det var flere årsaker til at Vegvesenet valgte Consolvo AS som entreprenør:

- Det dreier seg om en kombinasjon av pris, kompetanse og erfaring. I tillegg var også helse,- miljø og sikkerhet en viktig del av kontrakten, sier Sekse.

Det er utfordrende arbeidsforhold når en konstruksjon som Måløybrua skal rehabiliteres både innvendig og utvendig.

Arbeidene foregår for det meste under brua som har seilingshøyde på 42 meter. I tillegg er det veldig værutsatt.

Forsiden nå