Tine-kartongene må vente til denne transporten får alt på stell eller varene blir lastet over til en annen lastebil.
Tine-kartongene må vente til denne transporten får alt på stell eller varene blir lastet over til en annen lastebil. (Foto: Statens vegvesen)

Serber/ makedoner/ bulgarer kjørte varer ulovlig til Tine

Listen over feil er lang på dette Ecotrans-merkede vogntoget som fraktet pappemballasje fra Tetra Pak i Sverige til Tine SA.

Statens vegvesens inspektører kom over dette vogntoget på E16 i Ullensaker kommune, Akershus. Sjåføren hadde makedonsk pass og bulgarsk pass, og et A4-ark med det som av kontrolleder Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon betegnes som en svært dårlig kopi av et makedonsk førerkort. Dette arket skulle være beviset på at han hadde førerkort, men ikke med seg.

Bremsetrøbbel og for kort hvil

Vogntoget ble geleidet til Jessheim trafikkstasjon for nærmere undersøkelser. Det ble konstatert at den bulgarsk-registrerte trekkvogna hadde løs bremsekaliper og at den svenskreigstrerte Ecotrans Group-merkede tralla hadde «skjeve» og svake bremser. Både bil og henger ble ilagt bruksforbud.

I tillegg viste det seg at det manglet en skive fra fartsskriveren. Etter et visst påtrykk fra inspektørene kom den manglende skiven til rette. Da viste det seg at sjåføren hadde kjørt for lenge og ikke hadde tatt tilstrekkelig lang døgnhvil i forhold til regelverket om kjøre- og hviletid.

Vogntoget som kjørte papp til den norske meierigiganten Tine SA manglet også bombrikke.

Gebyr og anmeldelse

- Den bulgarske bedriften som eier trekkvogna får et gebyr på 8000 kroner for manglende brikke, og vi anmelder sjåføren for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, sier Rogneby.

Sjåføren må skaffe til veie førerkortet han hevder å inneha. Dersom dette kommer på plass, vanker kun et gebyr for ikke å ha det med i bilen. Dersom det ikke eksisterer blir sjåføren anmeldt for dette.

I tillegg er det et tema om sjåføren mangler yrkessjåførkompetanse-bevis. Dette avgjøres av hva det står i førerkortet som skal innfinne seg på Jessheim kontrollstasjon.

Dette sier selskapene

- Vi har klare rammer for våre leverandører. Man skal følge gjeldende norsk og europeiske regelverk, sier pressevakt Sverre Stenseng i Tine SA til AT.no.

Stenseng opplyser videre at Tines avtale med Tetra Pak er varer «fritt levert til Tine». Det vil si at Tetra Pak står for transporten som en del av avtalen med Tine.

Tetra Pak har bestilt transporten fra Sverige til Norge av svenske Ecotrans Group AB. AT.no tar kontakt med Tetra Pak for å få deres syn og kommentar på hendelsen med den ulovlige transporten.

- Vi kjøper transporttjenester av Ecotrans. De kjenner saken best, så det er de som bør uttale seg om hvordan dette har skjedd, sier Tom Bjøre i Tetra Pak Norge AS.

Det tar tid å skifte ut bulgske biler

AT.no har tidligere snakket med leder i Ecotrans Group AB, Ken Nordqvist, om problemene selskapet opplever ved å bruke bulgarske transportbedrifter til å trekke sine traller.

Han har tidligere uttalt at Ecotrans skal slutte å bruke bulgarske selskaper. Nye kontrakter blir ikke inngått med bulgarere, men flere bulgarske selskap har kontrakter langt inn i 2016. Disse kan ikke uten videre avsluttes før tiden dersom ikke det aktuelle bulgarske selskapet har gjort noe ulovlig. Dette gjelder etter det AT.no kjenner til mange små foretak.

Det er med andre ord et «gufs» fra en fortid som Ecotrans er i ferd med å gå vekk fra som ble stoppet på Jessheim med Tine-varer.

- Dersom sjåfør og firma har gjort dette som AT.no har fått opplyst, er det 100 prosent sikkert at denne transportbedriften ikke kjører for Ecotrans mer, sier Nordqvist om transporten på vei til Tine.

1. april startet Ecotrans opp et norsk datterselskap, Ecotrans Norge AS i Drammen:

- Norge er et viktig marked for oss. Vi gjør dette for å få bedre styring med oppdragene våre i Norge. På vår norske avdeling vil vi utføre kontroll av at de som kjører for oss har papirer og tillatelser i orden, og at bilene deres er i teknisk god stand, sa leder Ken Nordqvist i Ecotrans Group til AT.no i forkant av dette.

Forsiden nå