Kjører like bra bakover som fremover, snur på femøren, har firehjulsstyring og mestrer hundegang. Bilen er ferdigtestet og er antagelig ankommet Shanghai nylig.
Kjører like bra bakover som fremover, snur på femøren, har firehjulsstyring og mestrer hundegang. Bilen er ferdigtestet og er antagelig ankommet Shanghai nylig.

Siamesisk brannbil

At en tunnelbrannbil kan kjøre begge veier, kan være avgjørende for bilen og for mannskapets liv og helse. Konsekvensen av det har ZF tatt før. Sin første tunnelbrannbil med førerhus i begge ender, leverte selskapet i 2005. Den er stasjonert utenfor Mont Blanc-tunnelen.

Bilen på bildet har et fullt utstyrt førerhus foran og bak. Den har en girkasse som vanligvis brukes i anleggsmaskiner, hjullastere særlig, og den har som bildet viser firehjulsstyring og kan bevege seg diagonalt (hundegang). Brannbilen er bygget av den østerrikske påbyggeren Empl på et modifisert MAN-chassis.

Hvis det oppstår en eksplosiv utvikling av tunnelbrann, kan bilen  skifte retning ved hjelp av et knappetrykk, og når begge hyttene er bemannet med sjåfør, kan bilen "rygge" i høy hastighet takket være en ekstra høy revers.

Forsiden nå