FORNØYD GJENG: Fra venstre: Prosjektdirektør i Jernbaneverket Erik Smith, assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås, prosjektdirektør for Acciona Fernando Vara Ortiz og ingeniør Massimo Maffucci fra Ghella.

Signerte Norges største kontrakt

Kontrakten på 8,7 milliarder er tidenes største innen jernbaneutbygging.

Jernbaneverket og en sammenslutning av selskapene Acciona Infraestructuras S.A. og Ghella S.p.A. signerte mandag kontrakten for tunnelboring med tunnelboremaskiner (TBM) på Follobanen.

Kontrakten omfatter prosjektering, anskaffelser og konstruksjon av en det som blir Nordens lengste jernbanetunnel, og har en verdi av 8,7 milliarder kroner.

Avlyste Follobane-konkurranse TBM-kontrakten på Follobanen tildelt Ble Ødegaard kjøpt for å vinne Follobane-kontrakt? Italienere fikk første tunnel på Follobanen 50 entreprenører jobber med Follobanen

Mer om Follobanen:




 

- Med denne TBM-kontrakten, som er den største kontrakten i Jernbaneverkets historie, har Acciona-Ghella blitt en av våre hovedpartnere for å gjøre dette megaprosjektet til en suksess. Det er med stor glede at Jernbaneverket ønsker Acciona - Ghella velkommen til Norge. Denne kontakten og kontraktstrategien er viktig for InterCity-utviklingen, som skal sikre bedre togtilbud og kortere reisetid til glede for passasjerer i generasjoner fremover, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås.

Fornøyde direktører

Ledelsen i spanske Acciona og italienske Ghella er naturlig nok svært fornøyd med å ha vunnet storkontrakten.

- Acciona ser fram til å arbeide med Jernbaneverket for å levere et høyhastighet-infrastrukturanlegg i verdensklasse. Dette er Accionas første prosjekt i Norge, og vi er stolte over å bringe med oss vår internasjonale tunnelkompetanse til det som helt klart er et foregangsprosjekt i Norge og Europa, sier Luis Castilla, administrerende direktør i Acciona Infrastructure.

- Det er med stolthet vi i Ghella deler den tilliten Jernbaneverket viser oss, med vår langvarige partner, Acciona. Begge selskaper føler en forpliktelse til å føye Follobaneprosjektet til listen over suksessfulle prosjekter vi har hatt de siste 15 årene, tilføyer Enrico Ghella, administrerende direktør i Ghella.

Bruker norsk kompetanse

TBM-kontrakten for tunnel omfatter blant annet konvensjonell sprengning av haller for montering av fire tunnelboremaskiner og av tverrforbindelsene mellom de to adskilte tunnelløpene (totalt 19,5 km). Kontrakten omfatter også jernbanetekniske installasjoner i tunnelen.

Sammenslutningen skal samarbeide med nøkkelkompetanse i de norske avdelingene av Peab AS og Atkins Norge AS. Disse skal bidra med kompetanse knyttet til grunnforhold på Åsland riggområde og jernbaneteknikk. I tillegg har Acciona-Ghella knyttet til seg advokatfirmaet Haavind AS, for å sikre god forståelse for og oppfølging av norske lønns- og arbeidsvilkår.

Lang erfaring

Selskapene har tidligere erfaring med samarbeid fra flere tilsvarende megaprosjekter innen tunnel- og banebygging. I 2009 fullførte de bygging av Italian Bolognia Junction High Speed Railway og i år fullføres ferdigstillingen av Legacy Motorway Tunnels in Brisbane Australia.

Begge selskapene har industrihistorie gjennom flere generasjoner, og har sine hovedkontor i henholdsvis Madrid og Roma.

Forsiden nå