Et finsk entreprenørselskap var blant de første som monterte en Hitachi EX2500 på en av sine mudringslektere.
Et finsk entreprenørselskap var blant de første som monterte en Hitachi EX2500 på en av sine mudringslektere.

Sikteverk for krokløftbil

Svenske Maskin Mekano AB, Jönköping, har møtt stor suksess hos "søta bror" med sitt nye sikteverk. Maskinen, med betegnelsen Lv 302 T3, ble presentert på MaskinExpo i Sverige i slutten av mai og er bygd med ramme for transport på bil med krokløft.

Rett maskin til rett tid. Et sikteverket som møter entreprenørens behov, og gjør det mulig å behandle massene på stedet i takt med at prisen for deponi og transport øker. Nye Lv 302 T3 er rimelig, enkelt å transportere og bruker bare 2-3 liter diesel i timen. Verket har et effektivt sikt som klarer de fleste materialtyper.

Slik lød pressemeldingen til A&T fra markedssjef Hanna Smedenman i Maskin Mekano AB noen dager etter premierevisningen på Maskinexpo. Tydeligvis må konstruksjonen og budskapet ha truffet den svenske entreprenørens hjerte, for etter få dager var det notert seks bestillinger på det nye verket. I midten av september var antallet økt til femten solgte sorteringverk i Sverige.

Videreutvikling

Nye Lv 302 T3 er en videreutvikling av tidligere modell Lv 302 som kun var bygd for jordsortering. Den nye modellen, derimot, er bygd for sortering av alle typer masser, fra gjenvinningsmasser (asfalt inkludert) og matjord, til grus og sprengstein. Maskinen har fått en kraftig materenhet over en solid vibrasjonsmater. Siktet er Maskin Mekanos velprøvde modell STE 2-26.

Nyknust fjell kan separeres ned til 2 mm fraksjoner, men det er heller ikke noe i veien for å mate inn materiale på 0-250 mm.

Transportørene

Verket kan sortere i tre fraksjoner, og utmating skjer på tre integrerte transportører. Transportbåndet for overfraksjoner er gjort 1200 mm bredt for å sikre ukomplisert vei til utkast. De fremste transportørene justeres hydraulisk, og samtlige driftstromler er gummierte. Sidetransportøren er 500 mm bred og bakre transportbånd 800 mm bred.

Sorteringsverket har dieselelektrisk drift med Deutz dieselmotor og en 35 kVA/50 hz generator. Ønskes stille drift og man har tilgang på strøm, kan verket kjøres elektrisk.

De fysiske mål for transport er 10,3 m lengde, 2,5 m bredde og 3,2 m høyde.

Kommer til Norge

- Vi har møtt stor interesse for det nye konseptet også i Norge, men foreløpig har vi ikke solgt noen maskiner, sier daglig leder Birger Gladhus i Tekno-Nor AS. Den store fordelen med løsningen er at maskinen er lett å transportere på lastebil, det veier kun 9 tonn, og det er meget fleksibelt å bruke. Det kan like gjerne benyttes som sikt etter grovknuser, som sikteverk i sandtak, eller benyttes for sortering av rivningsmasser eller brukes til massesortering på plassen mens entreprenøren er i gang med et anlegg.

Forsiden nå