Vogntog fra Veøy på vei opp Heggelia med en gjennomsnittlig stigning på 7,2 prosent.
Vogntog fra Veøy på vei opp Heggelia med en gjennomsnittlig stigning på 7,2 prosent.

SINTEF-rapport: Boggi-biler må kunne løfte boggien

Undersøkelser utført av forskningsorganet SINTEF i 2009, viser at biler med boggi er avhengig av akselløft for å ta seg opp bakker med stor stigning.

Rapporten slår fast at med last over en viss tyngde og fullt løft på boggien, vil akseltrykkbestemmelsen brytes. Forskerne tar ikke stilling til om akseltrykkbestemmelsen bør brytes.

Det er SINTEF Teknologi og samfunn, Transportforskning som har utarbeidet rapporten på oppdrag for Statens vegvesen ved Teknologiavdelingen Trondheim og Møre og Romsdal distrikt. Den tar for seg kjøring på vinterføre opp Heggelia på E136 ved Tresfjorden i Møre og Romsdal.

Må forske mer

Forsøkene i Heggelia tyder på at det ikke er nødvendig å kjøre med fullt trykk på drivakselen i boggien for å oppnå god nok fremkommelighet på vinterføre.

Hvor stort trykk som trengs på drivakselen for å få godt nok feste, må det forskes mer på mener SINTEF-forskerne. I testen ble det kjørt med kalde dekk. Varme dekk vil skli lettere på snø når bilen får stopp i motbakke.

Skremt Mo

Direktør i Norges Lastebileier-Forbund Geir A. Mo er forferdet over myndighetenes prioritering i saken. 

- Det er skremmende at veimyndighetene synes å sette likestilling med EU fremfor trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier Mo til NLFs eget nettsted, lastebil.no.

- Dette handler ikke om latskap hos sjåfører som Vegdirektoratet ønsker å koke debatten ned til. Det er kun et spørsmål om trafikksikkerhet og fremkommelighet. Det dokumenteres av SINTEF i en rapport fra 2009, og bekreftes også av vegvesenets egne utestasjoner, påpeker Geir A. Mo. 

 

Forsiden nå