Lastebileier Svein Karlsmoen fra Tørberget i Trysil er godt fornøyd med den drøyt tre år gamle Sisu’en.
Lastebileier Svein Karlsmoen fra Tørberget i Trysil er godt fornøyd med den drøyt tre år gamle Sisu’en.

Sisu'en som har alt

I vinterlige Trysil treffer vi Svein Karlsmoen med en knall gul Sisu som har alt av utstyr for vintervedlikehold. Bilen kan selvsagt brukes om sommeren også.

Sisu'en var tre år i oktober, men er like strøke i lakken som da den forlot monteringsfabrikken i Finland. Bilen bærer preg av å bli tatt godt vare på av eieren. Bilen er en 8x4/4, altså fireakslet med drift på de to bakre og styring på de to fremre akslene. Cat-motoren yter 550 hk, og i drivlinjen finner vi en 16-trinns girkasse med dobbelt-H og splitt.

Påbygningsmessig har bilen omtrent alt. Frontplog, underliggende skjær og sideplog er levert av Artic Machine, men er sammen med dumperkassen montert på Sisu-fabrikken. Det var altså en komplett bil, helt klar til bruk, Karlsmoen kunne hente på fabrikken sammen medHarald Pedersenhus Sisu-importør Elverum Maskin. Da vi traff Karlsmoen, var det også montert en Falköping kombispreder på planet. Den håndterer både salt og fuktet varm sand. Langt øst i landet er temperaturene om vinteren ofte slik at det ikke er annet en fuktet varm sand som duger. Salt fryser til is hvis det er særlig mer enn åtte-ni minusgrader, og tørr sand blåser lett av veien. Karlsmoens bil er den eneste som har slik spreder i et stort område som omfatter Trysil, Rendalen og Engerdal.

God leveranse

Karlsmoen har vært lastebileier siden 1991 og har tidligere hatt Volvo, Scania og MAN. Den nåværende bilen er den første Sisu'en han har. Vi spør hvorfor det ble finsk ved siste bilkjøpet. - Jeg hadde behov for bil relativt raskt, og Sisu var den eneste som klarte å levere på tre måneder, svarer han. - Det var også en fordel at det aller meste av utstyret kunne monteres på fabrikken. Bilen kunne settes i bruk med det samme jeg fikk den.

Rask leveranse var imidlertid bare én av fordelene, og Karlsmoen har ikke angret på valget. Bilen har fungert veldig bra, og det har vært få problemer de drøye tre årene den har vært i drift. Den har nå rundt170.000 kmpå telleren og bør fortsatt ha noen gode år foran seg. - Med de opplevelser jeg har hatt med denne bilen, vil det være aktuelt å vurdere Sisu igjen når det er tid for bilbytte, sier Karlsmoen. Han sier han er spent på den nye Sisu Polar som har mye Mercedes-Benz-teknologi, og som han synes ser veldig bra ut.

- Hva slags kjøring går bilen i under sommerhalvåret?

- Det er lite med jobb for en dumperbil her i distriktet, så mye av tiden har gått med til kjøring under byggingen av ny E6 mellom Dal og Eidsvoll. Jeg håper samme mulighet byr seg nå når E6-utbyggingen fortsetter nordover fra Minnesund, avslutter den fornøyde Sisu-eieren.

Forsiden nå