Sisu Polar har førerhus fra Mercedes-Benz Actros, men med visse Sisu-tilpasninger, særlig i fronten.
Sisu Polar har førerhus fra Mercedes-Benz Actros, men med visse Sisu-tilpasninger, særlig i fronten.

Sisu med verdenslansering på Kuljetus

Selv om serieproduksjonen av Sisu Polar starter i månedsskiftet februar/mars, venter produsenten med lanseringen til den finske transportmessen Kuljetus som arrangeres i Jyväskylä i tidsrommet 19. - 21. mai.

I begynnelsen av februar fikk A&T anledning til en kort prøvetur med en prototype av nye Sisu Polar på fabrikken i Karjaa.

Førerkomfort og hyttemiljøet i den nye bilen er omtrent som å sette seg inn i en Actros, mens de største forskjellene ligger i chassiset. Sisu benytter egne aksler, rammer, fjæring og styring. Akslene kommer fra Sisu Axels, et eget frittstående selskap som ikke ligger under paraplyen til Oy SISU Auto.

Sisu Polar kan leveres med to forskjellige rammer, en med langsgående rammebjelker i 300 mm U-profil og en med C-profil på 460 mm høyde. Når den kraftige C-profilen brukes, trengs det ingen hjelperamme. Det gir en vektgunstig påbyggløsning. Den lavere U-profilen brukes der påbygget uansett må ha hjelperamme. Byggeprinsippet til Sisu er stive rammer og myk fjæring. Ifølge fabrikken gir dette høy stabilitet, ikke minst for tippbiler.

Ferdig fra fabrikk

Sisus slagord er "spesialbygd for kunden - serieproduksjon for oss". Med disse ordene beskriver markedssjef Christoffer Weber fabrikkens filosofi med at alle biler bygges etter bestilling.

Slik selskapet er bygd opp idag, er det naturlig at Sisu satser på kjøretøy for spesielle behov som tømmer, anleggskjøring, veivedlikehold, krokløft og kran. Alle disse løsningene kan leveres ferdig fra fabrikk.

Dette betyr at kunden ikke trenger vente unødvendig lenge på den nye bilen. Eksempelvis vil en komplett kranbil være leveringsklar på ca. 20 uker. Fabrikken gir dessuten totalgaranti på hele bilen inklusiv påbygg.

Sisu produserer også en spesialbil for vintervedlikehold. Den er utstyrt med front- og sidemontert plog, samt midtmontert underliggende skjær.

Sisu-fabrikken har vært gjennom 5 stadier av eierskap siden starten for 80 år siden. Frem til 1975 var den på private hender. I perioden 1975-1997 var den finske staten inne som eier før et børsnotert selskap tok over frem til 2004. I 2004 ble selskapet tatt av børs, og et investorkonsortium kontrollerte aksjene frem til ifjor sommer da Cargotec-eier Olof Elenius og Timo Korhonen, som bl.a. er kjent innen truckrace-miljøet, tok over.

I Finland er det selskapet Veho, som også importerer Mercedes, Fuso og Setra, som står for salg og service. I Norge er det som kjent Elverum Maskin som har importen. Sisu skal feire 80-årsdagen med verdenslansering av Sisu Polar i mai.

 

 

Forsiden nå