Her er den første serieproduserte Sisu Polar med nøkkelkomponenter fra Daimler nesten klar til å kjøre ut av fabrikkporten.
Her er den første serieproduserte Sisu Polar med nøkkelkomponenter fra Daimler nesten klar til å kjøre ut av fabrikkporten.

Sisu Polar med tyske pontifikalia

Den fjortende april 2011 var den første Sisu Polar med hytte, motor og girkasse fra Daimler ferdigmontert. Etter å ha levd i symbiose med diverse underleverandører, senest Renault, Caterpillar og Eaton Fuller, er det stort for Sisu å få verdens største produsent av lastebiler som komponent-leverandør. Det betyr trolig at Sisu kan se frem mot 1. januar 2014 og innføringen av Euro 6-kravene med ro i sjelen.

Med tanke på de forskjellige elementer som Sisus historie inneholder, kunne det sikkert vært laget en morsom historie av det nesten selsomme faktum at 80-åringen Sisu får livsviktige komponenter fra 125-åringen Mercedes-Benz.

Så vidt vi har forstått, henvendte Sisu seg til alle aktuelle produsenter av lastebiler om samarbeid, men bare Daimler var interessert. Rent teoretisk kunne det da ha blitt komponenter fra amerikanske Freightliner i stedet for Mercedes-Benz, men faktorene logistikk og fraktkostnader tilsa noe annet.

Sisu-preget beholdt

Særig når man står ved siden av monteringslinjen i Sisu-fabrikken, ser man det dreier seg om en Sisu og ikke en Actros. Spesielt rammen røper det, og ser man litt nøyere etter og oppdager løftbar tandem, er man sikker. Det er en av Sisus absolutte spesialiteter. Undersøker man videre detaljer ved chassiset, vil man oppdage navn på underleverandører som ikke fins på listen til Mercedes-Benz. Men det er velkjente navn.

Mercedes-Benz kommer sikkert til å levere de fleste girkassene, men kunder som ønsker Fuller, får det med Daimlers velsignelse. Vi tolker dette dit hen at Daimler i kraft av sin globale rolle har utviklet andre synsvinkler og har bredere horisonter en de som produserer kun sitt eget merke.

Når det gjelder girkasser fra Mercedes-benz i en Sisu Polar, har kunden valget mellom den automatiserte, 16-trinns PowerShift-kassen og en 16-trinns manuell modell. Mercedes-Benz-kunder kan velge den manuelle, hydrauliske girskiftsystemet HGS fra Kongsberg i anleggsbiler, hvis de ikke vil ha "gammel EPS". For tilsvarende kunder hos Sisu, blir HGS-systemet skiftet ut med stag.

Når det gjelder Mercedes-hyttene, kommer de ferdigmontert fra Mercedes-Benz-fabrikken i Wörth. Det betyr at Sisu-sjåføren har de samme omgivelser som Actros-sjåføren, og den samme hyttekomfort, men ikke nødvendigvis den samme kjørekomfort. Den avhenger ikke bare av førersete og hyttefjæring, men også av bilens fjæring. Etter en kort kjøretur med en femakslet bil fra den såkalte null-serien, kjentes det ut som om Sisu Polar er et hakk stivere foran enn en anleggsutgave av Actros.

Ferdig fra fabrikk

Sisu leverer seks utgaver av Polar-modellen ferdigutstyrt fra fabrkk. Det gjelder Sisu Timber, Sisu Rock, Sisu Works, Sisu Roll, Sisu Carrier og Sisu Crane. Men at de er ferdigutstyrt fra fabrikk, betyr ikke at kunden står uten påvirkning på utformingen. Sisu skreddersyr, selvfølgelig innenfor visse begrensninger. Et godt eksempel på en Sisu Works-utgave ferdig fra fabrikk er den Norges-berømte vintervedlikeholdsbilen i Trysil med plog, sideplog, underliggende høvelblad og strøutstyr.

Sisu er den eneste fabrikanten som leverer kranbil ferdigutstyrt fra fabrikk. Det kan ha sine fordeler, men kunden får neppe velge hvilket som helst kranmerke. Han får etter hva vi har forstått en Hiab-kran.

Militært ben å stå på

Den som besøker Sisu-fabrikken, unngår ikke å se at Sisu har en militær side. Den heter Sisu Defence. Her fins lang tradisjon og høy kompetanse på konstruksjon av militære kjøretøy. Naturlig nok leverer Sisu materiell til det finske forsvaret, men mulighetene til å levere til utlandet har økt, blant annet som følge av at Kongsberg Defence & Aerospace AS har valgt Sisu som leverandør av pansrede 8x8 transportkjøretøy for sitt mobile luftvernbatteri NASAMS. Disse bilene har i motsetning til den sivile Sisu Polar Caterpillar motor og Allison automatkasse. Den første delen av ordren fra Kongsberg er levert, og mottakeren er det finske forsvaret. Forøvrig når det gjelder akselkonfigurasjon, er 8x8 ikke maksimum av hva Sisu kan levere av allhjulsdrevet chassis. 10x10 leveres også.

De nordiske landene skal kjøpe et stort antall militært utstyr i nær fremtid. For Norge og Sverige utgjør antallet kjøretøy 2000 enheter til en verdi av ca. 5 milliarder kroner. Det er viktig for Sisus fremtid at Sisu Defence kommer med som leverandør. Sjansene for at Sisu Defence får leveranser til Norge antar vi er større enn til Sverige som har egne lastebilprodusenter. At Norge kjøper Kongsberg-batteriet er mer enn sannsynlig, og da er Sisu med på kjøpet.

Forsiden nå